בחירת זמן ואופן אספקה

כדי להתחיל להזמין יש לבחור תאריך ואופן האספקה

מתכון לבויאבז

מתכון לבויאבז

״אל תסעו למרסיי!״

לפעמים צריך לדעת להתעלם מעצות של אנשים שחושבים שהם יודעים הכל, כי אם תעשי את הטעות הזו ותקשיבי להם, את עלולה למצוא את עצמך עשרים שנה מאוחר יותר, מתחרטת שהיית כל כך קרוב למרסיי ובכל זאת לא נכנסת למרסיי, כדי לשבת על קערת בויאבז.

טל סיון-צפורין | ינואר 2024

מרק הדגים העשיר הזה, נולד במקור כתבשיל שהזין את משפחותיהם של הדייגים שעיר הנמל הזו ידועה בהם. כמו הרבה מנות ׳מטבח עני׳, גם הבסיס כאן היה מהפשוטים. כמה חלקי דגים שנשמרו בצד והופרדו מהסחורה שנשלחה להימכר בשוק, כמה ירקות בשביל הציר וזילוף של פסטיס בשביל השמחה.

עם השנים, הפך הבויאבז למנה שמסמלת את המטבח הפרובנסלי - הצרפתי דרומי, והיא שוכללה והועשרה בשמן זית, מיני דגה, פירות ים, זעפרן, ואותו ממרח רוי (rouille - חלודה) מפורסם, שגם מסמיך את המרק וגם נמרח על פרוסות באגט קלויות היטב, שאי אפשר בלעדיהן לצד כזה מרק.

מתכון לבויאבז

במטבח של גיא פולק, ערק מחליף את הפסטיס המסורתי ״כדי שנרגיש שזה מכאן״ ואת הרוי הוא מכין על בסיס לחם של אתמול במקום מיונז, ״כי זה גם עובד יותר טוב וגם יותר טעים״. ובכל זאת, הריח שמתפשט באוויר כשהציר מבעבע על האש, הוא של געגוע לשיטוט בסמטאות דרום צרפתיות. גיא מסביר שלפי המסורת אוכלים קודם את המרק, ואחר כך מקבלים צלחת של כל חלקי הדגה שלקחו חלק בהכנתו, וכך מרק אחד הופך לארוחה של ממש. ואיכשהו לא דיברנו על יין לבן שכדאי שילווה ישיבה כזו לארוחה של צהריים, אבל אולי אותו בקבוק של ערק יגיע לשולחן ויסגור לנו את הפינה הזאת.

מתכון לבויאבז

למרות הפשטות, זה מרק שדורש הרבה עבודה. קיצוץ ירקות, ניקוי זקני מולים וקילוף שרימפסים ססגוני זנב (תשקיעו בקריסטלים האלה, זה שווה את זה). אבל בסוף כל החיתוכים, הבלינדורים והקליות, תצפה לכם קדרה עשירה של טעמי ים ומחוזות קרובים-רחוקים, שאין כמותה לשמח את הלב ביום קצת גשום וגם בכל מזג אויר אחר.

מתכון לבויבז פירות ים

בר ים שלם – 1 קג

מולים – ½ קג

שרימפס קריסטל – ½ קג

קלמרי – ½ קג

בצל – 2 יח בינוניות

שום – 1 ראש

שומר – 2 יח

כרישה – 2 יח

סלרי אמריקאי – ½ צרור

פטרוזיליה – 1 צרור

טרגון – 1 צרור

עגבניות – 3 יח

שמן זית

פאסטה עגבניות – 4 כפות

ערק טוב – 1 כוס

זעפרן אבקה – ½ חבילה

רוי

פלפלים קלויים דליקטסן – 250 גר

שום קונפי דליקטסן – 100 גרם

לחם ישן – ½ כיכר

שמן זית

מלח

שאטה

סיום והגשה

לחם ישן– 1 יח

פקורינו שלנו – 1 משולש

מתכון לבויאבז

הכנה

מקלפים את השרימפס, משאירים רק את הזנב ומנקים את הגב עם סכין קטן, שומרים את הראשים והשריון של השרימפס.

מתכון לבויאבז

מנקים את הקלמרי – מוציאים את הראש, מנקים את גוף הקלמרי, חותכים לאורך ל 2 ומנקים טוב את פנים הקלמרי, עושים חיתוכים שתי וערב בחלק הפנימי (אופציונלי).

שוטפים טוב את המולים וזורקים את המולים הפתוחים (מנסים לסגור אותם ואם הם מסרבים להסגר אז זורקים).

מתכון לבויאבז

עם סכין גדול חותכים לדג את הראש ואת הזנב. שומרים אותם בצד ואת הדג חותכים לרוחב ל 4 .

מתכון לבויאבז

מקלפים את הבצל וחותכים לקוביות גדולות.

מקלפים את השום, שומרים 2 שיניים לשימוש מאוחר יותר.

שוטפים וחותכים את הכרישה – את החלק הלבן של כרישה אחת שומרים בצד לשימוש מאוחר יותר, את החלקים הפחות יפים והכרישה השניה חותכים לקוביות גדולות.

שוטפים וחותכים את השומר- מנקים משומר אחד את העלים החיצוניים ואת הגבעולים, שומרים אותו לשימוש מאוחר יותר, את מה שהורדנו ואת השומר השני חותכים לקוביות.

סלרי – שוטפים, שומרים כמה חלקים מרכזים מהגבעולים לשימוש מאוחר יותר ואת השאר חותכים לקוביות גדולות.

מתכון לבויאבז

מורידים עלים מהטרגון, שומרים בנפרד את העלים והגבעולים.

לסיר גדול מוזגים שמן זית, מכניסים את הראש והזנב של הדג ואת הראשים והשריון של השרימפס ונותנים להם להזיע עד שמתאדים כל המים. מוסיפים את קוביות הירקות והשום וממשיכים להזיע עד שמקבל קצת צבע.

מתכון לבויאבז

מוסיפים לסיר את הערק ומצמצמים לגמרי.

מוסיפים לסיר את העגבניות החתוכות לרבעים ואת הפאסטה ומערבבים טוב הכל ביחד.

מכניסים את הזעפרן לחצי כוס מים רותחים.

מוסיפים לסיר חצי ממי הזעפרן.

ממלאים את הסיר במים עד לכיסוי, מכניסים את גבעולי הטרגון וחצי מצרור הפטרוזיליה, מוסיפים מלח ופלפל שחור, מביאים לרתיחה ומבשלים כ 45 דק.

בזמן שהמרק מתבשל מכינים את הירקות, הרוי והטוסטים.

חותכים לג׳וליינים שומר, כרישה וסלרי. במחבת עם שמן זית מזיעים את הג׳וליינים שיתרככו מעט אבל שלא יקבלו צבע. ממליחים ושומרים במחבת.

רוי

בבלנדר טוחנים את הפלפלים הקלויים, השום קונפי, הלחם הישן (ללא הקשה) ומי הזעפרן שנשארו.

מוסיפים שמן זית תוך כדי טחינה עד שמגיעים למרקם של מיונז. מתבלים במלח, שאטה ואם חסר קצת חמיצות אפשר להוסיף קצת מיץ לימון. 

חותכים את הלחם לפרוסות, מניחים בתבנית אפיה, מזלפים שמן זית ומכניסים לגריל בתנור

מוצאים מהתנור ומשפשפים שום על הצד הקלוי, הופכים ומגרדים על הצד השני פקורינו בנדיבות. מניחים בצד.

מתכון לבויאבז

קוצצים דק את עלי הטרגון וחצי צרור הפטרוזיליה שנשאר

מתכון לבויאבז

מסננים את המרק במסננת דקה. מעבירים את המרק המסונן לסיר שטוח. מביאים את המרק לרתיחה ומתחילים להוסיף רוי עד שמגיעים למרק סמיך, שימו לב שהוא מסמיך רק כשהוא רותח עם הרוי ביחד.

מתכון לבויאבז

בודקים תיבול ומוסיפים מלח, פלפל או שאטה.

כשאתם מרוצים מהטעם של המרק ממליחים את הדג ומכניסים לצד אחד של המרק, מבשלים כ 7 דקות ואז ממליחים את השרימפס והקלמרי ומכניסים גם אותם למרק. מוסיפים בסוף את המולים. מכסים ומבשלים. התבשיל מוכן כשהשרימפס משנים את הצבע לאדמדם, הקלמרי לבן ומתעקל מעט והמולים נפתחים. זה יקח עוד 7 עד 10 דקות.

מפזרים את הירקות מהמחבת על פירות הים והדג, מבשלים ביחד עוד דקה ומפזרים מעל את הפטרוזיליה והטרגון הקצוצים.

מכניסים לגריל את הטוסטים עם הגבינה עד שנמסה.

מגישים את הסיר עם הטוסטים והרוי שנשאר.

מתכון לבויאבז

 

טל סיון-צפורין היא צלמת, סטייליסטית ומעצבת גרפית, ובעלת הבלוג Chocolate / Salt

שתפו את הכתבה
פוסטים אחרים שאולי יעניינו אותך
  1. מתכון ללברק מחותן בסלסה ורדה וארטישוקים
    מתכוני הדליקטסן

    לכבוד עונת הארטישוקים, גיא פולק מחתן פילטים של לברק עם סלסה ורדה, שפע חמאה וארטישוקים משני סוגים - כאלה שמגיעים מהאדמה, וכאלה שמגיעים מצנצנת

    קרא עוד
  2. מתכון לפריקסה קרודו אינטיאס
    מתכוני הדליקטסן

    דג עטוף בלחם זה מן ההנאות הפחות מוערכות בעולם הזה, לגמרי שלא בצדק. כשהוא נעשה בתבונה, כריך שמכיל נתחי דג יודע להציע שילוב מזהיר של פחמימה וחלבון, מתיקות ומליחות, חמיצות וחריפות.
    כל הדברים שהלשון והחיך שלנו כל כך אוהבות להתענג עליהם. משום מה כריכי הבשר או הגבינה לוקחים תמיד את זכות הראשונים במצעדי הטעימים ביותר או המושחתים ביותר, ואלו מן הים מקבלים במקסימום ציון לשבח.

    קרא עוד
  3. מתכון למרק חמד של בלולו
    מתכוני הדליקטסן

    חמד הוא מרק מצרי חמצמץ, שמתובל בהרבה עשבים טריים ושתמיד כיף לפתוח איתו ארוחת חג. במתכון של השף רונן בלולו הוא כולל גם אוסובוקו טלה, אבל אפשר לוותר עליו ולקבל גירסה טבעונית, טעימה ומהנה כשלעצמה

    קרא עוד
  4. כמו בקופי בר: מתכון לפסטה פויו
    מתכוני הדליקטסן

    בכל מוסד קולינרי ישנה מנה אייקונית, אליה חוזרים שוב ושוב. בקופי בר זוהי מנת הפסטה פויו שמופיעה בתפריטי הצהריים והמשלוחים. כמובן, ישנן מנות טובות ואהובות נוספות במסעדה, אבל המנה הפשוטה הזו חביבה במיוחד על הלקוחות הוותיקים והעובדים ותמיד מעוררת בהם זיכרונות נוסטלגיים

    קרא עוד
  5. מתכון: מרק בצל חורפי של הבראסרי
    הנקראים ביותר

    מתכון של מרק בצל צרפתי אמיתי, כמו שמרק בצל צריך להיות. מתכון קל ופשוט שיעשה ריח משגע בכל הבית ויחזיר אתכם לפריז. מה צריך? בעיקר הרבה בצל, יין לבן, ציר טוב וקרוטונים

    קרא עוד