בחירת זמן ואופן אספקה

כדי להתחיל להזמין יש לבחור תאריך ואופן האספקה

מתכון לריבולטה - מרק איטלקי כפרי

מתכון לריבולטה - מרק איטלקי כפרי

כשיש ריבולטה - יש ארוחה. הנזיד הטוסקני, המכיל קטניות, ירקות עונתיים ולחם, הוא לפעמים כל מה שצריך. השף גיא פולק מסביר איך מכינים ריבולטה עם טוויסט

מרב סריג | פברואר 2024

ריבולטה (Ribollita) הוא מרק, או נזיד, איטלקי שמקורו בטוסקנה. משמעות השם ריבולטה הוא "להרתיח מחדש". כמו הרבה מתכונים במטבח האיטלקי הכפרי-העני, גם את המרק הזה מכינים מירקות עונתיים, נגישים וזולים, והכי חשוב - מנצלים בו שאריות של לחם אבוד (ישן או יבש) שדוחפים פנימה. כך מתקבל מרק עשיר ומזין שיש בו הכל: קטניות, ירקות ולחם.

"יש הרבה גרסאות לריבולטה", אומר השף גיא פולק. בריבולטה קלאסית מבשלים את השעועית בנפרד ואז מבשלים אותה שוב עם הירקות. כדי להוסיף חמיצות למרק מוסיפים לו הרבה עגבניות, וכדי להעצים את טעמו מוסיפים בזמן הבישול קצה של גבינת פרמזן (עוד ניצול שאריות חכם של האיטלקים; זכרו לשמור את קצוות הגבינה בפעם הבאה שהיא נגמרת לכם). בהגשת המרק, מניחים בתחתית הקערה פרוסת לחם שאור לבן יבש (גם בגט יבש יעבוד) שיודעת לספוג את נוזלי המרק שיוצקים עליה, מוסיפים רצועות כרוב שחור (Cavolo Nero) מבושל ומגישים.

"בגרסה שלנו", אומר פולק, "במקום עגבניות נוסיף מיץ לימון ולימון כבוש שמעניקים חמיצות מעניינת ומקפיצים את טעמי המרק, פקורינו במקום פרמזן - ואת הלחם נשלב במנה בצורה אלגנטית יותר: קולים לחם שאור לבן עם מעט שמן זית, מגרדים עליו פקורינו ומגישים את הצנים הטעים הזה לצד המרק".

עוד 4 הערות ודגשים של גיא:

בישול השעועית: "אני אוהב להוסיף למי בישול השעועית גם ירקות שורש שמעשירים את טעמי הנוזל. אם אין, אפשר לוותר עליהם ולבשל את השעועית במים עם מלח, פלפל ועלי דפנה".

כרוב שחור: אם אין, השתמשו בקייל או מנגולד.

פקורינו: נצטרך למרק 200 גר' פקורינו סה"כ. בקצה הגבינה נשתמש לבישול המרק, וביתר נשתמש להגשה.

לגרסה טבעונית: מוותרים על הפקורינו ומושחים את פרוסת הלחם בשמן זית ושום.

החומרים ל-4 אנשים:

לבישול השעועית:

400 גרם שעועית לבנה, מושרית לילה בהרבה מים

2 עלי דפנה

1 גזר, 1 בצל, 1 גבעול סלרי, חצי ראש שום, 1 כרישה, שלמים או חצויים (לא חובה)

מלח ופלפל לפי הטעם

למרק:

1 בצל קצוץ גס

2 גזרים קצוצים לקוביות קטנות

2 מקלות סלרי פרוסים לרצועות דקות

1 כרישה (רק החלק הלבן) פרוסה לרצועות דקות

שיניים מחצי ראש שום קצוצות גס

שמן זית לטיגון קל

200 גרם פקורינו (קצה הגבינה ילך לבישול המרק וביתר נשתמש להגשה)

1 גבעול רוזמרין

1 גבעול מרווה

לכרוב:

4-6 עלי כרוב שחור, או קייל או מנגולד שטופים ופורסים לרצועות דק

שמן זית לטיגון קל

מיץ מלימון אחד

4 פרוסות לימון כבוש, או שני לימונים כבושים קטנים קצוצים

להגשה:

4 פרוסות עבות של לחם שאור לבן

שמן זית

פקורינו מגוררת

איך מכינים:

  1. מבשלים את השעועית: בסיר עם הרבה מים, מלח, פלפל ועלי דפנה מבשלים שעועית וירקות עד לריכוך השעועית והירקות. מסננים: את הירקות זורקים ואת השעועית והמים שומרים בצד.
  2. מכינים את המרק: לאותו הסיר יוצקים מעט שמן זית. מוסיפים בצל, גזרים, סלרי, כרישה ושום. מערבבים ומטגנים קלות, 4-5 דקות. מוסיפים לסיר את השעועית והמים ומערבבים. מוסיפים קצה של משולש פקורינו, עלי מרווה ורוזמרין ומביאים לרתיחה. מנמיכים את האש, מכסים את הסיר ומבשלים במשך שעה עד שהירקות רכים והשעועית רכה וקרמית.
  3. בינתיים מכינים את הכרוב השחור: במחבת רחבה עם מעט שמן זית מקפיצים את רצועות הכרוב (או הקייל או המנגולד) עד לריכוך קל. מוסיפים מיץ לימון ולימון כבוש ומקפיצים קלות. מסירים מהאש.
  4. טוחנים ומסיימים את בישול המרק: מוציאים כשליש מהמרק וטוחנים בבלנדר מוט. מחזירים חזרה לסיר ומערבבים קלות. טועמים ומתקנים תיבול אם צריך.
  5. מגישים: מחממים תנור ל-220 מעלות במצב גריל. מושחים פרוסות לחם שאור במעט שמן זית וקולים בתנור עד להשחמה. מוציאים ומגררים מעל כל פרוסה מעט פקורינו (לגרסה הטבעונית - מושחים את פרוסת הלחם בשמן זית ושום וקולים בתנור).
  6. יוצקים מרק לצלחות אישיות, מפזרים בכל צלחת חופן נדיב של רצועות כרוב שחור, מזלפים מעל שמן זית ומגישים עם פרוסות לחם קלויה על המרק או בצדו.

 

מתכון לריבולטה - משרים שעועית ומסננים

משרים שעועית ומסנים

מתכון לריבולטה - מבשלים ירקות ושעועית ביחד

מבשלים ירקות ושעועית ביחד

מתכון לריבולטה - מוסיפים עשבי תיבול

מוסיפים עשבי תיבול וקצה של פקורינו

מתכון לריבולטה - מאדים כרוב שחור

מאדים רצועות כרוב שחור

מתכון לריבולטה

טוחנים שליש מהמרק ומחזירים לסיר

מתכון לריבולטה - מגישים את המרק

מגישים את המרק עם רצועות כרוב שחור ולחם קלוי

 

צילום: אלון ולנסי

מרב סריג היא מנהלת שותפה בשִּׁזְרָה ועיתונאית אוכל

 

שתפו את הכתבה
פוסטים אחרים שאולי יעניינו אותך
  1. רביולי גבינות של הקופיבר
    מתכונים לשבועות

    בואו נודה באמת, להתכנס להכנת רביולי באמצע החיים זו משימה שדורשת זמן, השראה ומיומנות. בואו לא נשכח גם סבלנות והתוצאה היא מכונת פסטה המשקיפה עלינו ממרומי המדף במטבח, כאילו נחה על גבעה בטוסקנה. וכשהדרך ארוכה ומפותלת - לדליקטסן יש פתרון - הם יכינו את הרביולי, עבודת יד, ומוכן לבישול, ואת הרוטב, אחת מהקלאסיקות של הקופיבר, נכין בבית בצ'יקצ'ק.

    קרא עוד
  2. מארז לבשלן: מתכון סתווי לניוקי פרובנסיאל
    מתכוני הדליקטסן

    מתקרר.. מתקרר.. והנה הגענו לזמן הזה בשנה שמתחשק להיכנס למטבח ולבשל אוכל חמים ומנחם ונעים בבטן. וכמה פשוט זה עם ערכה מוכנה של מתכון לניוקי פרובנסיאל, שרק צריך לפתוח, לחבר את המרכיבים יחד במחבת אחד, להוסיף כמות גדושה של פרמז'ן רג'יאנו, לפתוח בקבוק יין אדום קליל ולאכול בהנאה מול הנטפליקס. טל סיון ציפורין עשתה בדיוק את זה:

    קרא עוד
  3. מתכון למרק חמד של בלולו
    מתכוני הדליקטסן

    חמד הוא מרק מצרי חמצמץ, שמתובל בהרבה עשבים טריים ושתמיד כיף לפתוח איתו ארוחת חג. במתכון של השף רונן בלולו הוא כולל גם אוסובוקו טלה, אבל אפשר לוותר עליו ולקבל גירסה טבעונית, טעימה ומהנה כשלעצמה

    קרא עוד