בחירת זמן ואופן אספקה

כדי להתחיל להזמין יש לבחור תאריך ואופן האספקה

ניוקי פריזאי

ניוקי פריזאי

הניוקי הפריזאי (Gnocchis à la parisienne) הוא וריאציה קלילה ומפתיעה על המאכל האיטלקי, שנולדה בעיר האורות. הוא מבוסס על בצק רבוך במקום תפוחי אדמה, וזה סוד קלילותו והסיבה לכך שגם תהליך ההכנה די פשוט. המתכון שלפניכם הוא לניוקי הפריזאי של הדליקטסן

לא הייתי בפריז כבר יותר מדי זמן, והאמת היא שאני ממש מתגעגעת. יש לי ממנה אוסף של זכרונות מפוזרים - שאולי כבר לא ממש קשורים למה ומי שהיא היום, או אולי היא כל כך נצחית שעדיין כן. 

למשל הזיכרון של שנינו, עומדים מתחת למטריה בגשם ברחוב מופטאר (שהתגלה במפתיע מאחורי המלון בו ישנו), זוללים בתאווה פטל שחור מסלסלה קטנה. כן, זה קרה בתקופה בה דברים עוד יכלו להפתיע, טרום אינסטגרם ומפות גוגל מכוכבות (למרות שגם אז היו לנו מפות נייר ממורקרות). 

או הזיכרון של ארוחת ערב זוגית, בדירת גג קטנטנה ממש ליד האופרה (נכון שזה נשמע רומנטי בטירוף? לא סתם...). והקינוח שאחריה - יצירות יפהפיות של פושון שנשאנו מהחנות בחרדת קודש (זה בערך מה שהכרנו אז בגזרת הפטיסייר, בעידן טרום שרון היינריך). וגם הזיכרון של להציץ, בעיניים קצת מקנאות, דרך רווחים דקים בווילונות, על מסעדות שזוג התפרנים שהיינו אז יכול היה רק לחלום עליהן. 

בקיצור: חייבת לנסוע לפריז שוב.

את הניוקי הפריזאי פגשתי בארץ דווקא. בהתחלה הייתי חשדנית קצת כי ניוקי זה עננים של תפוחי אדמה רכים - ואין בכלל תפוחי אדמה במתכון הזה. אבל אי אפשר שלא להתפייס ולהתרצות, כשמגיעה הפריכות הפרמזנית הזו לשולחן.

אפשר להשקיע ברוטב, ואפשר פשוט להקפיץ בחמאה, מעט מלח גס וכמה עלים טריים, והנה היא פה - פריז!

ניוקי פריזאי שהוקפץ במחבת

מתכון לניוקי פריזאי של הדליקטסן

  • 1/2 ליטר חלב
  • מעט מלח
  • 100 גרם חמאה
  • 250 גרם קמח
  • 7 ביצים
  • 100 גרם פרמזן מגורד
  • 1 צרור עלי בזיליקום
  • 1 צרור פטרוזיליה קצוצה
  • עלי טרגון, לפי הטעם

7 ביצים לניוקי

אופן ההכנה

א. מרתיחים את החלב עם המלח והחמאה בסיר בינוני. כשהחלב רותח מתחילים להוסיף בזרימה איטית את הקמח תוך כדי ערבוב בכף עץ. מוסיפים את כל הקמח ומחזירים לרתיחה, בלי להפסיק לערבב, עד שנוצר בצק חם שנפרד מדפנות הסיר.

ב. מעבירים את הבצק למיקסר עומד עם וו גיטרה. מתחילים לערבב במהירות נמוכה ומוסיפים בהדרגה את הביצים עד שנוצר בצק רך, אחיד ומבריק. מוסיפים את עשבי התיבול הקצוצים והפרמזן ומערבבים עד להאחדה.

את בצק הניוקי יש לערבב בוו גיטרה

ג. מרתיחים סיר עם מים מומלחים. ממלאים שקית זילוף עם צנטר גדול בתערובת. ביד החלשה מחזיקים את השקית מעל הסיר ומזלפים בזהירות; ביד החזקה מחזיקים סכין קטנה וחותכים בכל פעם חתיכות קטנות של ניוקי בגודל הרצוי. מדי פעם כדאי לטבול את הסכין במים כדי שלא תדבק לבצק.

ד. כשהניוקי צפים, מוציאים בכף מחוררת למי קרח (כדי לעצור את הבישול). מסננים ומערבבים לתוך רוטב מבוסס עגבניות, שמן זית, חמאה או כל רוטב שאתם אוהבים.

ניוקי פריזאי מוקפץ בחמאה, עם מעט מלח גס וכמה עלים טריים

טל סיון-צפורין היא צלמת וסטייליסטית ובעלת הבלוג Chocolate / Salt.

***

 

שתפו את הכתבה
פוסטים אחרים שאולי יעניינו אותך
  1. כמו בקופי בר: מתכון לפסטה פויו
    מתכוני הדליקטסן

    בכל מוסד קולינרי ישנה מנה אייקונית, אליה חוזרים שוב ושוב. בקופי בר זוהי מנת הפסטה פויו שמופיעה בתפריטי הצהריים והמשלוחים. כמובן, ישנן מנות טובות ואהובות נוספות במסעדה, אבל המנה הפשוטה הזו חביבה במיוחד על הלקוחות הוותיקים והעובדים ותמיד מעוררת בהם זיכרונות נוסטלגיים

    קרא עוד
  2. מארז לבשלן: ערכה מנצחת לפסטה אדומה
    מתכוני הדליקטסן

    זמן בית. סתיו בפתח. סגר מגיע והולך ועוד אחד אחריו, ברוטינה כזאת שכמעט והתרגלנו אליה. אם כבר כל אלה, ואם כבר משעמם, ואם כבר געגועים אינסופיים לאיטליה, או לאנשהו, אז הזמן הכי טוב לפסטה אדומה משגעת הוא עכשיו. ערכה מיוחדת מהדליקטסן נחתה אצל טל סיון שבישלה והתמוגגה.

    קרא עוד
  3. מארז לבשלן: מתכון סתווי לניוקי פרובנסיאל
    מתכוני הדליקטסן

    מתקרר.. מתקרר.. והנה הגענו לזמן הזה בשנה שמתחשק להיכנס למטבח ולבשל אוכל חמים ומנחם ונעים בבטן. וכמה פשוט זה עם ערכה מוכנה של מתכון לניוקי פרובנסיאל, שרק צריך לפתוח, לחבר את המרכיבים יחד במחבת אחד, להוסיף כמות גדושה של פרמז'ן רג'יאנו, לפתוח בקבוק יין אדום קליל ולאכול בהנאה מול הנטפליקס. טל סיון ציפורין עשתה בדיוק את זה:

    קרא עוד
  4. מתכון לניוקי פטריות ושמנת של הדליקטסן
    מתכונים לשבועות

    יצירת ניוקי, שגם יהיה רך וענני וגם ישמור את מפלס הלחץ שלנו (הבשלניות הביתיות) בגובה פני הים, עלולה להיות משימה על גבול הבלתי אפשרית. 

    אבל אנחנו כאן עם פתרון מושלם שכולל גם מתכון קליל ומדויק לניוקי פטריות ושמנת. 

    קרא עוד