מארז לבשלן: ערכה מנצחת לפסטה אדומה

זמן בית. סתיו בפתח. סגר מגיע והולך ועוד אחד אחריו, ברוטינה כזאת שכמעט והתרגלנו אליה. אם כבר כל אלה, ואם כבר משעמם, ואם כבר געגועים אינסופיים לאיטליה, או לאנשהו, אז הזמן הכי טוב לפסטה אדומה משגעת הוא עכשיו. ערכה מיוחדת מהדליקטסן נחתה אצל טל סיון שבישלה והתמוגגה.


 

6

 

 


 

געגועיי לאיטליה

לפני כמעט חמש שנים, בתירוץ של יום הולדת עגול מאד, אספנו את שלושת טפינו ויצאנו למסע בן שבועיים (וחבל שלא חודש) לרוחב החלק הדרומי של המגף האיטלקי. מהמפרצים של חוף אמלפי, דרך חוות המוצרלה דה באפלו והמקומות הכי עתיקים באיטליה, שנמצאים על הדרך המובילה לפוליה, שם שוטטנו בין בתי הטרולו הלבנים ומחודדי השפיץ עד שחתמנו את הטיול באברוצו המיוערת וההררית. 

בכל מקום בו עצרנו לאכול בדרך שופעת הנופים והטעמים הזו, מבט אחד של המלצר (לרוב מלצר) על מקבץ הילדים שהבאנו איתנו, שחרר מייד בהחלטיות את המילים ״פסטה פומודורו״. הילדים שלנו היום הם סוג של אוכלי כל על סף הפיינשמעקרים (כל האשמה עלינו), אבל אז, לפני חמש שנים, הם הנהנו בהסכמה נמרצת. פסטה פומודרו, זה מה שהם רוצים, כל הזמן אם אפשר בבקשה. ופסטה פומודורו באיטליה, ביחוד הדרומית והשמשית, זה לא סתם. אלו העגבניות הכי טעימות, עם הפסטה הכי טובה, קצת יותר רכה מאל-דנטה, כי בכל זאת ילדים. אבל רק קצת. והיא מגיעה עם חיוך רחב של אנשים שנהנים לראות חבורות של ילדים, כי אצל האיטלקים יש קצת פחות. ואנחנו, מהצד השני, ממלאים את השולחן במנות אחרות, כי רוצים לטעום מהכל ובשקט, כשאף אחד לא שם לב, גונבים מהצלחת שלהם, את האדום האדום הזה, שהוא כל כך טוב.

 


 

 

לצעירים המכורים ואולי יותר בשבילנו המבוגרים, אין אושר גדול מלקבל בקופסה את כל המרכיבים לפסטה פומודרו שהיא שלמות. ספגטי מוצק ונגיס יחד עם פסאטה מהעגבניות הכי טובות של רוסטיקלה די אברוצו, שמן זית מצוין, שום קלוף ומוכן, צרור של בזיליקום טרי, מלח מאלדון בשביל הסטייל וחתיכה נאה של פרמגי׳אנו רג׳יאנו - כי אם תשאלו, גם הילדים יגידו לכם, שזו אינה פסטה פומודורו שלמה בלי ערימה הגונה של פרמג׳יאנו מגוררת מעליה. 

שני סירים וחצי שעה פחות או יותר, ואנחנו כבר עמוק בזכרונות של ארוחות פסטה נהדרות באיטליה.

 


 

מתכון: פסטה פומודרה כמו באברוצו....

מצרכים:

- שמן זית דליקטסן

- חבילת ספגטי איכותית של רוסטיקלה

- 2-3 שיני שום

- מחית עגבניות רוסטיקלה - 1 צנצנת

- מלח ים

- עלי בזיליקום טריים - צרור

- פרמז'ן רג'יאנו מגורד

 


 

הוראות הכנה:

 

במחבת גדולה או סיר קסרול עם ידית, על אש נמוכה, מזלפים כ-3 כפות שמן זית.

למעוך קלות כ-2-3 שיני שום בעזרת מכתש ועלי או פטיש שניצל... לרכך את השום אך לא לכתוש אותו לגמרי. להוסיף לשמן ולטגן קלות.

להוסיף את הפאסטה ומערבבים לאיחוד עם השמן זית.

 


 

 

 

4 

 

 

 

במקביל, במים רותחים מתובלים במלח, מבשלים את הפסטה לחצי מדרגת הזמן עשייה הרצויה.

איך יודעים אם הפסטה במצב "אמצע בישול"? מרימים אותה עם מלקחיים, ברגע שהיא אלסטית מספיק ולא נשברת, זה הזמן לסנן בעדינות  (לשמור את מי הבישול) ולהעביר למחבת עם הרוטב החם. את זמן הבישול הנותר הוא יבלה יחדיו עם הרוטב.

מערבבים מידי פעם ו עד שהפסטה אל דנטה.

בעדינות לא לשבור את הפסטה...

הפסטה תשחרר את העמילן שלה ברוטב עצמו, מה שיביא להסמכה וקרמיות מדהימה. במידה וחסר מעט נוזלים ניתן להוסיף ממי הבישול.

לתבל במלח לפי צורך.

 

מורידים מהאש, מוסיפים מעט שמן זית וקורעים פנימה כמה עלי בזיליקום.

 

מגרדים כמות נדיבה של פרמזן מגורד.

 


 

 

2

 

 2