בחירת זמן ואופן אספקה

כדי להתחיל להזמין יש לבחור תאריך ואופן האספקה

שמן זית שהוא כמו יין טוב

שמן זית שהוא כמו יין טוב

שרית גופן יצאה לצלם את מטעי הזיתים ובית הבד של מסיק קיבוץ מגל (שהשמנים המצוינים שלהם מככבים בדליקטסן). היא חזרה עם סיפורים על זיתים, טיפים לקנייה ולאחסון שמן זית וגם מתכון לשבועות

שרית גופן יצאה לצלם את מטעי הזיתים ובית הבד של מסיק קיבוץ מגל (שהשמנים המצוינים שלהם מככבים בדליקטסן). היא חזרה עם סיפורים על זיתים, טיפים לקנייה ולאחסון שמן זית וגם מתכון לשבועות

שמן הזית הוא מוצר המזון המזוהה ביותר עם אגן הים-התיכון, ממנו מגיעים כ-95 אחוזים משמן הזית שמיוצר בעולם. השימוש הנרחב בשמן זית במדינות רבות אחרות בעולם הוא תופעה חדשה יחסית, של עשרות השנים האחרונות, אבל עץ הזית מלווה אותנו משחר הציוויליזציה (לפחות מאז האלף החמישי לפני הספירה. עצירת שמן הזית מתבצעת לפחות מאז האלף השלישי).

לזית ולשמן הזית אינספור אזכורים והקשרים תרבותיים. החל מעלה הזית שהביאה היונה לנח (בראשית ח') ועד לענפי הזית בסמל האומות המאוחדות. הזית הוא אחד משבעת המינים שנתברכה בהם הארץ, וברפואה העממית הארץ-ישראלית הוא נחשב לתרופת פלא, שמועילה לבעיות עיכול ומחלות עור, לבריאות השיניים והשיער, למחלות בדרכי הנשימה וכאבי פרקים, ללחץ דם ולסוכרת. חלק מהסגולות הללו נתמכות היום במחקרים.

בעשורים האחרונים שמן הזית זוכה לעדנה, בין השאר, בזכות הפופולריות של "הדיאטה הים-תיכונית" בה הוא מהווה מרכיב מרכזי. הוא מציע שילוב אופטימלי של חומצות שומן רוויות וחד/רב-בלתי רוויות, עשיר בנוגדי חמצון וויטמינים E ו-K. בניגוד למיתוס, טמפרטורת העישון הגבוהה שלו (190 מעלות צלזיוס)

הופכת אותו מתאים לטיגון ובריא יותר בשימוש הזה, מרוב שמני המאכל האחרים.

עונת הפריחה והלבלוב מתחילה בתחילת האביב, בעונה זו עץ הזית מפריח אלפי פרחים קטנים. צילום: שרית גופן

טעם שמן הזית מושפע ממספר רב של גורמים הכוללים את זן הזית, מידת הבשלות בזמן המסיק, תנאי הגידול, אופן הטיפול בזיתים מזמן המסיק עד הגעתם לבית הבד, ותהליך עצירת השמן בבית הבד. 

 

צילום: שרית גופן

 

האיכויות השונות של שמני הזית

התקן הישראלי (ת"י 191) מבחין ב-3 רמות איכות של שמן זית, בהתאם ל"חומציות" שלו (שיעור החומצות החופשיות בשמן):

  • שמן זית כתית מעולה (extra virgin). רמת חומצות חופשיות שאינה עולה על 0.8%.
  • שמן זית כתית (virgin). ברמת חומציות של 0.8 ועד 1.5 אחוז.
  • שמן זית כתית רגיל (ordinary). רמת חומציות של עד 3.3%.
המוצר "שמן זית מזוכך", שהיה נפוץ יותר בעבר וכיום נדיר יחסית, הוא שמן זית שלא היה ראוי למאכל אדם עד שעבר תהליך זיקוק כימי שהוריד את רמת החומציות שלו אבל גם הפך אותו לנטול טעם וארומה ולמפוקפק מבחינה תזונתית ובריאותית. "שמן זית", ללא סימון נוסף, הוא תערובת של שמן כתית עם שמן מזוכך - הוא מזכיר בטעם ובצבע שמן איכותי יותר, אבל עדיין מדובר במוצר נחות.
 
כדי להגיע לאיכות של שמן זית כתית מעולה, ולשמור על הסגולות והערכים התזונתיים של השמן, נדרשת כבישה קרה בטמפרטורה שלא עולה על 30 מעלות צלזיוס. במסיק קיבוץ מגל אומרים שהם שומרים על מרווח ביטחון ומקפידים על 28 מעלות. אך איכות השמן מושפעת לא רק מתהליך הכבישה כי אם גם מאופן הגידול של עצי הזית, שיטת המסיק (שמותאם באופן ייחודי לזן), צורת האחסון של השמן, ומשך הזמן שעובר בין המסיק לעצירת השמן בבית הבד. 
 
יש חשיבות גם לאופן האחסון בבית. לשמור את השמן בבקבוק שקוף שמונח על אדן החלון זה אולי מאד אסתטי, אבל חום ואור שמש הם אויביו הגדולים של השמן. עדיף לאחסן את שמן הזית במקום קריר וחשוך, בבקבוק זכוכית סגור היטב. מגע עם אוויר מזרז את תהליכי החמצון של השמן, לכן יש לסיים את השימוש בשמן שבבקבוק עד שלושה חודשים מיום שנפתח.

בארץ ישראל יש למעלה מ-15 מינים של עצי זית מגדלים 12 זני זיתים ומשווקים 6 סוגי שמנים מזנים ייחודיים. צילום: שרית גופן

מסיק קיבוץ מגל נחשבים לפורצי דרך בגידול זיתים ובשיווק שמן זית, טכנולוגית וקונספטואלית. הם מגדלים 12 זני זיתים ומשווקים 6 סוגי שמנים מזנים ייחודיים, שמובחנים על-פי טעמיהם: לצ'ינו , קורינייקי ופיקואל, שהם זנים עדינים שטעמם פחות דומיננטי; קורטינה, אסקל וסורי שהם זנים חריפים יותר ובעלי טעם דומיננטי, שמתאימים ליבול קר.

הם מסבירים שהגישה של שיווק השמן לפי הזן ממנו הוא מופק, הושאלה מעולם היין. כמו ביין, גם לשמני הזית יש טווח רחב של ארומות וטעמים. כל זן מאופיין בטעם ייחודי ובעוצמה שונה של טעמים, ברמות אחרות של חמיצות וחריפות. זהות הזן מספקת אינדיקציה טובה יותר לסוג השמן, לטעמו ולאיכויותיו הקולינריות, מאשר צבע השמן, שמושפע גם מהזן אבל גם מאופן ההפקה (מזיתים צעירים מפיקים שמן ירוק יותר; ככל שמוסקים מאוחר יותר במחזור חייו של הפרי, הגוון ייטה יותר לצהוב).

כמו ביין, גם לשמני הזית יש טווח רחב של ארומות וטעמים. צילום: שרית גופן

צבע שמן הזית הוא לרוב עניין של העדפה אישית, ולכן הוא פחות חשוב להערכת טיב השמן. צילום: שרית גופן

שיווק שמן זית לפי הזן ממנו הוא מיוצר, אמור לאפשר ללקוח להבין טוב יותר את טעמו ולשחזר קנייה מוצלחת. הוא גם מאפשר למסיק קיבוץ מגל לבטא את המומחיות שלהם בשמנים שונים, שכל אחד מהם "תפור" סביב התכונות הייחודיות של הזן ממנו הוא מיוצר, כבר משלבי הגידול המוקדמים. 

מלבד שמן כתית מעולה "רגיל", הם מציעים גם שמן כתית מעולה אורגני, ובלנד שמן הבית - אגב הדמיון ליין.

השמן האורגני של קיבוץ מגל, מורכב משילוב של כמה זני זיתים הגדלים בחלקה אורגנית. צילום: שרית גופן

שמן זית מזן קוריניוקי בעל טעם עדין, השמן הנכון לתיבול סלטים וגבינות פטה ולבנה. צילום: שרית גופן

שמן זית מזן פיקואל, בעל בארומה ייחודית ומפתיעה המזכירה ארומה של מיצי הדרים. צילום: שרית גופן

חום ואור שמש הם אויביו הגדולים של השמן. עדיף לאחסן את שמן הזית במקום קריר וחשוך, בבקבוק זכוכית סגור היטב. צילום: שרית גופן

ולסיום, מתכון לשבועות: סלט קאפרי

המצרכים

  • 1/4 ק"ג עגבניות שרי תמר אדומות מאוד
  • 1/4 ק"ג פלפלים קלויים היטב
  • 5 ענפי בזיליקום
  • 4 כדורי מוצרלה באפלו גדולים
  • 10 נתחי פילה אנשובי איכותי
  • מעט צלפים
  • 100 מ"ל שמן זית כתית מעולה
  • מלח ופלפל

אופן ההכנה

חוצים את עגבניות השרי, קורעים את כדורי המוצרלה לרבעים, ומפזרים בצלחת עם הפלפלים הקלויים. 

מפזרים את הצלפים, ומניחים מעל את פילה האנשובי ועלי הבזיליקום.

מוסיפים את שמן הזית, מתבלים במלח ופלפל, ומגישים מייד עם לחם מעולה.

שימוש בחומרי גלם איכותיים שניתן להשיג בדליקטסן, להכנת קאפרי טעים, מדוייק ומרענן במיוחד לחג שבועות

 

שרית גופן היא צלמת אוכל ולייפסטייל עם ניסיון עשיר בפרוייקטים מרתקים. בעלת טור קבוע במגזין Telavivian.

***

שתפו את הכתבה
פוסטים אחרים שאולי יעניינו אותך
  1. ספיישל שבועות: אירוח עם גבינות
    מתכונים לשבועות

    אין דרך מתאימה יותר לציין את חג השבועות מאשר באירוח אביבי סביב שולחן גבינות מפואר - כי אם כבר לחגוג עם מוצרי חלב, לא עדיף לעשות את זה עם ברי וגורגונזולה?

    קרא עוד
  2. ארוחת שבועות עד פתח הדלת
    מתכונים לשבועות

    ארוחת השבועות לארבעה של הדליקטסן (יש גם ל-12), נועדה לאפשר לכם להעמיד בלי מאמץ שולחן חג טעים ומסוגנן, למשפחה גרעינית או לשני זוגות, ואפשר כמובן לקנות בכפולות אם יש מספר משתתפים גדול יותר. שימו לב גם להסברים הנוגעים לסידור השולחן והגשת המנות

    קרא עוד
  3. פסטייה פטה ומנגולד לשבועות
    מתכונים לשבועות

    הפסטייה של הדליקטסן היא מאפה פילו פשוט שמורכב משמונה מצרכים בסך הכל (וגם זה כשסופרים את הפלפל והמלח), ולמרות זאת מדובר במעדן. טל סיון-צפורין מספרת כיצד התאהבה בו, ומדגימה כמה פשוט להכין אותו

    קרא עוד
  4. רביולי גבינות של הקופיבר
    מתכונים לשבועות

    בואו נודה באמת, להתכנס להכנת רביולי באמצע החיים זו משימה שדורשת זמן, השראה ומיומנות. בואו לא נשכח גם סבלנות והתוצאה היא מכונת פסטה המשקיפה עלינו ממרומי המדף במטבח, כאילו נחה על גבעה בטוסקנה. וכשהדרך ארוכה ומפותלת - לדליקטסן יש פתרון - הם יכינו את הרביולי, עבודת יד, ומוכן לבישול, ואת הרוטב, אחת מהקלאסיקות של הקופיבר, נכין בבית בצ'יקצ'ק.

    קרא עוד