בחירת זמן ואופן אספקה

כדי להתחיל להזמין יש לבחור תאריך ואופן האספקה

''על האש'' גם בבית

''על האש'' גם בבית

במטבח, במרפסת, בחצר או בגינה - לא תאמינו כמה קל לעשות "על האש" גם בבית. הבשלנית תאיר מורדוך צולה בבית שיפודים אסיאתיים ומוכיחה ששיפוד עסיסי מתחיל בחומר גלם טוב, רוטב טעים ומחבת לוהטת.

מזג האוויר הנוח מזמן יציאה ושהייה במרחב הפתוח, תחת כיפת השמיים, אבל גם עושה חשק לבילוי ביתי שמח עם משפחה וחברים. נכון, האביב והסתיו הן עונת הפיקניקים והמנגל בטבע, אבל "על האש" משובח אפשר לעשות בקלות גם בבית, על הגז - במטבח, במרפסת, בגינה או בחצר.

היתרון הגדול של "על האש" בבית הוא שלא צריך להסתבך עם הדלקת מנגל, ואין מצב שתתקעו בלי פחמים. כל מה שתצטרכו להכנת השיפודים זה חומר גלם איכותי (בשר/ עוף/ טופו), רוטב טעים, מחבת טובה - כבדה, כדי שהחום יתפזר בה בצורה אופטימלית, ומברשת עמידה בחום להברשת השיפודים ברוטב במהלך הצלייה.

הבשלנית תאיר מורדוך צולה שיפודים יפנים ותאילנדים במטבח הביתי שלה. ויש גם גרסא עם באן.

הסוד להכנת שיפודים במחבת הוא רוטב טעים

מתכון ליקיניקו - שיפודי פילה או סינטה יפניים

את מסעדות הברביקיו היפני גיליתי חצי שנה אחרי שעברנו לטוקיו. כמה שמחתי לגלות שגם היפנים עושים "על האש" - וכמו יפנים, הם עושים את זה ממש טוב. היתרון הגדול של ה"יקיניקו" (יקי = על האש, ניקו = בשר) הוא שאפשר להכין אותו גם בבית על הגז וגם בחוץ, על הגריל. אפשר להכין אותו מסינטה, מפילה ואפילו מעוף, אז הוא יקרא "יקיטורי".

טיפ: כדי שהשיפודים יצאו עסיסיים מומלץ להבריש אותם ברוטב במהלך הצלייה.

המצרכים ל-4 מנות (2 שיפודים לאדם):

2 חבילות שיפודי פילה/סינטה של הדליקטסן (סה"כ 800 גר' בשר)

2 כפות שמן צמחי (סויה/קנולה)

לרוטב:

2 כפות סויה

2 כפות מירין

1 כף סאקה

1 כף סוכר

להגשה:

2 כפות שומשום לבן ושחור

אופן ההכנה:

מערבבים בקערה את כל חומרי הרוטב עד שהסוכר נמס והרוטב חלק. מורחים את הרוטב על השיפודים מכל הצדדים באמצעות מברשת ומשרים כ-20 דקות בטמפ' החדר.

מחממים קלות מחבת עם שמן וצולים את השיפודים על להבה בינונית מכל הצדדים כרבע שעה סה"כ, עד לרמת הצלייה שאוהבים (רצוי מדיום). אחרי כל סיבוב של השיפודים, תוך כדי צלייה, מברישים אותם שוב ברוטב ושומרים את הרוטב שנשאר להגשה.

קולים במחבת קטנה שומשום לבן, מסירים מהאש ומערבבים עם שומשום שחור. מפזרים את תערובת השומשום שיצרנו על השיפודים מיד כשהם יורדים מהאש.

מגישים חם לצד הרוטב שנשאר.

מתכון לסאטה - שיפודי עוף תאילנדיים

מי שהסתובב בתאילנד בין דוכני אוכל הרחוב בטח זוכר את הריח המטורף של השיפודים השונים, ובמיוחד את זה של שיפודי העוף הצלוי, המוגשים לצד רוטב בוטנים חריף המבוסס על חלב קוקוס. שיפודים אלה יוצאים מושלם על גריל פחמים, אבל גם אם תכינו אותם בבית, במחבת על הגז, תקבלו תוצאה מעולה. תנו לעוף להיצלות היטב מכל הצדדים ואל תשכחו להבריש אותו ברוטב בזמן הצלייה; זה יבטיח את העסיסיות שלו. אפשר להשתמש בחזה העוף או בפרגיות ואפילו בטופו.

נהוג להגיש את השיפודים עם סלט קליל ליד. בחרתי להגיש אותם עם סלט מלפפונים תאילנדי, מרענן וטעים מאוד.

המצרכים ל-4 מנות (2 שיפודים לאדם):

2 חבילות שיפודי עוף של הדליקטסן (סה"כ 800 גרם עוף)

2 כפות שמן צמחי (סויה/קנולה)

למשרה:

1 כף מחית קארי אדומה

2 כפות שמן צמחי (סויה/קנולה)

לרוטב בוטנים:

1/4 כוס בוטנים קלויים

2 כפות שמן צמחי (סויה/קנולה)

½1 כפות משחת קארי אדומה

1 כוס חלב קוקוס

2 כפות סוכר

2 כפות בוטנים גרוסים גס

לסלט מלפפונים:

½ כוס סוכר

½ כוס חומץ תפוחים

1 כפית מלח

2 מלפפונים לא קלופים, חתוכים לפרוסות בעובי של כחצי ס"מ

1 בצל שאלוט חתוך גס

1 פלפל אדום חריף פרוס גס

1 כפית רוטב דגים (לא חובה)

להגשה (לא חובה):

2 חבילות מארז באן מאודה של הדליקטסן (סה"כ 8 יח')

אופן ההכנה:

משרים את השיפודים: מערבבים בקערה קטנה את חומרי המשרה. מורחים את המשרה על השיפודים מכל הצדדים באמצעות מברשת ומשרים כ-20 דקות בטמפ' החדר.

בינתיים מכינים את רוטב הבוטנים ואת סלט המלפפונים:

  • רוטב בוטנים: טוחנים במעבד מזון את כל חומרי הרוטב, למעט 2 כפות הבוטנים הגרוסים, למרקם חלק (אם אין מעבד מזון, ניתן לטחון גם במכתש ועלי למרקם גרגירי). מפסיקים את פעולה הטחינה, מוסיפים את הבוטנים הגרוסים ומערבבים ידנית.
  • סלט מלפפונים: מערבבים בקערה את כל חומרי הסלט.

צולים את השיפודים: מחממים היטב מחבת עם שמן וצולים את השיפודים על להבה בינונית מכל הצדדים כרבע שעה סה"כ, עד להזהבה. תוך כדי צלייה, אחרי כל סיבוב של השיפודים, מברישים אותם שוב ברוטב.

מגישים את השיפודים:

  • אופציה א': מגישים את השיפודים שלמים בצד רוטב הבוטנים וסלט המלפפונים.
  • אופציה ב' - מרכיבים באן: מורידים את נתחי העוף מהשיפודים. מורחים על הבאן רוטב בוטנים בנדיבות, שמים נתחי עוף, מוסיפים מעט מהסלט והרוטב שלו ואוכלים.

עריכה: מרב סריג

צילום: אלון ולנסי

שתפו את הכתבה
פוסטים אחרים שאולי יעניינו אותך
  1. יום העצמאות במשלוח עד הבית
    תורת האירוח

    כך נראית עצמאות אמיתית: במקום להתרוצץ בחיפוש אחר מצרכים לפיקניק של יום העצמאות, אתם יכולים להזמין הכל מהדליקטסן ולקבל את הקניות במשלוח עד הבית

    קרא עוד
  2. ברביקיו אמריקאי משוגע
    תורת האירוח

    מה זה משוגע? ממש כמו התקופה הזו שאנחנו נמצאים בה. ארוחת יום העצמאות מא' ועד ת', במחבת או במרפסת או על גג (אם התמזל מזלכם ויש לכם אחד כזה). לא האירוע האוטומטי שאנחנו רגילים אליו, אבל עדיין, לא מפספסים הזדמנות לעשות על האש בתקופה הכי יפה של השנה. מבחינת מזג אוויר, כן?

    קרא עוד
  3. שמים אותה בכיסון הקטן: הגיוזה שתכינו בקלות בבית
    הנקראים ביותר

    לא תאמינו כמה קל להכין גיוזה בבית, במיוחד כשיש במקפיא בצק מוכן. לכבוד האולימפיאדה בטוקיו, הבשלנית תאיר מורדוך, בוגרת "מאסטר שף", מלמדת איך מכינים גיוזות מעולות בכלום עבודה וזמן

    קרא עוד
  4. מכניסים את המטבח האסייתי הביתה: כך תכינו דמפלינג מושלמים
    מתכוני הדליקטסן

    מקורם של הדמפלינג - כיסוני הבצק שכבשו את העולם - הוא באזור קנטון שבסין, ומשם הם הופצו לעולם. הבשלנית תאיר מורדוך, יוצאת "מאסטר שף", חוזרת למזרח ומגישה מתכון לדמפלינג נפלאים וקלים להכנה בבית. כתבה שניה בסדרה

     

    קרא עוד