בחירת זמן ואופן אספקה

כדי להתחיל להזמין יש לבחור תאריך ואופן האספקה

הגנן המסור - טיפים לגידול צמחים בבית ובמרפסת

טל פרחי - הגנן המסור של R2M

הכירו את טל פרחי, הגנן שלנו, האיש שמטפח את כל הצמחים והנוי ב-R2M ודואג שיהיה לנו ירוק ונעים בעיניים. ויש לו טיפים מעולים לגידול צמחים בסביבה אורבנית - בבית ובמרפסת

 

טל פרחי - הגנן המסור של R2M

 

הכירו את טל פרחי, הגנן שלנו. טל (38) נולד וגדל בקיבוץ נווה אור שבעמק המעיינות, למרגלות הכינרת. בילדותו עסק בחקלאות והתאהב בה. "אבא שלי עדיין עובד בנוי של הקיבוץ", הוא מספר בגאווה, "אנחנו משפחה עם זיקה לאדמה". 

את דרכו בקבוצת R2M החל טל כמוכר בבייקרי יד חרוצים בתל אביב. "בוקר אחד רותי (ברודו) ישבה אצלינו עם המעצבת הראשית של הקבוצה דאז ושמעתי אותה אומרת לה: 'אנחנו זקוקים לגנן ועכשיו'. ישר אמרתי: 'אני מתנדב לתפקיד', ולמחרת בשש בבוקר התחלתי לעבוד. רותי התעקשה שמשרת הגנן בקבוצה תהיה משרה בפני עצמה. היה לה חשוב לתת את תשומת הלב לנושא הגינון והנוי - במסעדות, במלון ובחנויות הדליקטסן, שמספרם הלך וגדל בשנים האחרונות".

וזה מה שהוא עושה כבר כמעט עשר שנים. מדי בוקר, לפני שהמולת היום מתחילה, הוא עובר בין המסעדות, המלון והמעדניות של הקבוצה ומטפל בצמחים ובנוי: משקה, גוזם, מעצב, מנקה את הצמחיה, מחדש, או מעבה אותה במידת הצורך - ואז הוא מתפנה לפרויקטים מיוחדים, כמו למשל בניית קונספטים עיצוביים מרהיבים של סידורי צמחים, לדוגמא: סידור צמחים המעניק מראה של יער עבות ירוק (עם שרכים, קיסוסים וגפניות), או סידור צמחים באווירת גן אנגלי, עם פרחי הורטנזיה השתולים בכלים אלגנטיים עתיקים. "בעיני, לשים סידור צמחים על שולחן אוכל (לאירוח או לאירוע) זה לא פחות טוב מסידור פרחים", אומר טל. "צמח יכול להחזיק בבית החל מחודש ועד נצח. לא צריך להחליף לו מים, הוא לא מעלה ריח מהאגרטל אחרי כמה ימים והוא לא פחות יפה. רק צריך לשנות את התפיסה". 

 

להכניס את הטבע הביתה

טל מספר, שבתקופת הקורונה, אנשים - בעיקר אלו החיים בסביבה אורבנית - גילו את צמחיית הבית והחלו לטפח אותה. "זה נהיה ממש טרנד", הוא אומר, "אנשים רצו להכניס את הטבע הביתה, זה שיפר להם מאוד את המצב רוח, הפיג קצת את הבדידות וסידר להם תעסוקה בזמן הבידוד; די לראות את כמות המשתלות וחנויות העציצים שנפתחו בשנתיים האחרונות כדי להבין כמה התחום התפתח - וכולן גם התמקצעו אונליין. היום אתה יכול להזמין צמחים ברשת ולקבל אותם במשלוח עד הבית. זאת מהפכה. כבר לא מחכים לגנן שיבוא הביתה, פשוט עושים קליק וזה מגיע. היום זה בתודעה של כולם - יותר ויותר אנשים מפסיקים לפחד לגדל צמחים בבית, מתנסים בזה וחווים הצלחות".

הוא כמובן מברך על כך. "צמחים בבית משפרים מצב רוח, חד משמעית. נקודות ירוקות בחלל משנות את הישיבה שלך, את התודעה שלך - זה נעים יותר, חמים יותר, יוצר אווירה. זה מחבר אותנו לטבע. וקצת כמו גידול ילדים - יש פה תהליך של גדילה וצמיחה שאתה מלווה, לוקח עליו אחריות ומתמסר לו. במירוץ החיים, שנייה לעשות פאוזה ולטפל בצמחיה - זה משהו. נכון, בתהליך הזה חווים הצלחות וכישלונות - זה רק מוכיח שזה משפיע עלינו ברמה הנפשית".

 


המדריך לטיפוח וגידול צמחים בבית - מה חשוב לדעת לפני שבוחרים צמחים לבית?

 

וכדי שתחוו יותר הצלחות מכשלונות ויהיה לכם ירוק ונעים בעיניים, הנה טיפים מעולים של טל לגידול וטיפוח צמחיה בסביבה האורבנית - בבית ובמרפסת: 

"הכי חשוב זה לדעת לאן הצמח מיועד בבית. אני ממליץ לא לקנות צמח בלי לדעת איפה הוא הולך להיות מונח - ושתפו את המוכר בזה, הוא יעזור לכם לבחור נכון", אומר טל. המיקום של הצמח בבית ישפיע על תנאי הגידול שלו: אם הוא מיועד למרפסת - חשוב לדעת מהם כיווני האוויר שלה (דרומית עם המון שמש ישירה, או צפון-מערבית עם שמש חלקית)? האם היא מקורה ובאיזה קומה היא ממוקמת - גבוהה עם רוחות חזקות, או נמוכה עם תנאים אידיאליים לגידול? 

אם הצמח מיועד לבית - האם הוא ימוקם ליד החלון או רחוק ממנו? ואם אתם מתכננים לתלות אותו מהתקרה - קנו צמח שלא זקוק להרבה מים, אנחנו הרי לא רוצים לטפס על סולם כל יומיים ולהשקות. 

 

אילו צמחים מתאימים למגדלים מתחילים?

פנים הבית: 

פוטוסאחד הצמחים הכי חזקים, מרשימים וקלים לגידול. צמח נשפך, לא מפונק, שלא דורש הרבה מים, ויודע להסתדר כמעט בכל נקודה בבית. 

סנסיווריה: צמח ממשפחת הקקטוסים, חזק מאוד, עמיד, בעל עלים משוננים כלפי מעלה. דורש מעט מאוד השקיה ויכול להסתדר גם במקומות מוצלים וגם במקומות מוארים - ולמעשה, איפה שתרצו בבית. 

פפרומיה: מגיע בשני גוונים, ירוק וירוק מגוון, ולא דורש הרבה מים. הוא יכול להתחיל כצמח קטן ולצמוח לממדים גדולים, להגיע כשתיל זקוף או להישפך בקערה - צמח שמעניק את המראה הנכון.

ריפסליס: צמח נשפך, חזק מאוד, עם מראה של מחטים עדינים, דורש מעט מאוד מים ויכול לשבת על כל מדף בבית - מצל מלא ועד שמש מלאה.

מרפסת: 

ליריופה: צמח ירוק עד, שיודע להסתגל לכל מקום - משמש ישרה ועד צל חלקי - והוא לא דורש הרבה מים. כיף של צמח.

ירקה: צמח בעל שורשים חזקים, שיודע להתפשט ולהתרבות באופן עצמאי. יכול להיות בצל חלקי ובשמש ישירה, וגם - לא דורש הרבה מים ומעניק מראה נכון. 

לבנדר: ללבנדר יש סגולות רבות שלא ניגע בהן כרגע, אבל כצמח נוי יש לו שני יתרונות משמעותיים: האחד - רוב זני הלבנדר נותנים פריחה יפהפה; השני - הלבנדר הוא צמח שיחי, מה שאומר שאפשר לגזום אותו והוא יגדל עוד ועוד. 

 


 

"גידול צמחים בבית משפר מצב רוח. נקודות ירוקות בחלל משנות את הישיבה שלך ואת התודעה שלך

  

אילו צמחים מתאימים למגדלים מתקדמים?

תבלינים: "תבלינים הם צמחים חזקים שיכולים לשגשג על מרפסות או על אדן חלון מואר", אומר טל. "צריך להיזהר משמש ישירה, ובחודשי הקיץ להגביר את ההשקיה. יש תבלינים חזקים יותר (כמו לבנדר, רוזמרין, זוטא לבנה, מרווה) ויש רגישים יותר (כמו בזיליקום, אורגנו, טימין, כוסברה ופטרוזיליה). אל תחששו לגזום אותם - ככל שתגזמו יותר, כך הם יפתחו יותר שורשים ויתחזקו. איך נכון לגזום? לגזור ולא לתלוש או לקרוע עם הידיים". 

 

איך משקים נכון?

"או שאנשים משקים יותר מדי, או שהם לא משקים בכלל", מסביר טל את מקור הבעיה. "לפני שמשקים את הצמח אני ממליץ לחוש את האדמה - פשוט תגעו בו ותוודאו שהיא לא יבשה מדי ולא רוויה במים, אלא לחה. אם היא לחה - אין צורך להשקות. בכלל, אני ממליץ לחוש את הצמח: תסתכלו עליו מדי יום. כך תוכלו לזהות אם הוא במצוקה כלשהי ולהקדים תרופה למכה. ראיתם עלה צהוב בתוך העציץ? לא נורא. שני עלים צהובים - זאת כבר נורת אזהרה שדורשת מעקב; יתכן והתנאים השתנו והצמח זועק ליותר או לפחות מים.  

"אני ממליץ להשקות באמצעות משפך (קטן, או גדול - בהתאם לכמות העציצים שיש לכם בבית) - כך תוכלו למדוד את כמות המים ולהשקות לפיה. בנוסף, יש להקשיב להוראות ההשקיה שמקבלים מהמוכר וליישם אותן. 

"צריך גם להבין שהתנאים בבית משתנים כל הזמן: קיץ, חורף, מזגן, חימום, חלון פתוח, חלון סגור. כל דבר כזה ישפיע על הצמח וצריך להתאים את ההשקיה לתנאים המתחדשים. עונות המעבר הן נקודות התורפה של הצמחים בבית - פתאום פותחים חלון ונכנסת רוח קרירה. זה מבלבל את הצמח". 

 דישון - כן או לא?

"דשן זה מזון לצמחים וככזה הוא טוב לשגשוג שלהם, אבל גם אם לא תדשנו בכלל, לא יקרה כלום. מי שבכל זאת רוצה לדשן - מומלץ לעשות זאת פעם בחודש עד שלושה חודשים. יש לקרא את ההוראות הכתובות על הדשן שרכשתם, למהול אותו במים ולהשקות את העציצים. חשוב לא לדשן יותר מדי, זה עלול לשרוף את הצמח". 

אור וצל - קחו את הצמחים לטיול בשמש

בית: "אור או שמש הם מקור השגשוג של הצמחים. טיפ קטן: קחו מדי פעם את העציצים שלכם לטיול בנקודה הכי מוארת בבית, השאירו אותם זמן מה בשמש (שעתיים-שלוש לפחות) ותנו להם בוסט של אנרגיה. אחרי זה קחו אותם למקלחת, שטפו את העלים מאבק והחזירו למקום. הם יודו לכם על כך בהמשך".

מרפסת שמש: "משנה את התנאים שלה בין עונות השנה ויש לקחת זאת בחשבון בעת ההשקיה. בקיץ למשל, במרפסת דרומית, יש להשקות על בסיס יומי. צמחים שנשתול בתקופות קרירות יותר, לא ישרדו במרפסת את השמש של הקיץ, כך שמומלץ לחשוב קדימה מבחינת השתילה, או להבין שאלו צמחים עונתיים".

 

ציוד לגינון שכדאי שיהיה בבית

משפך (שגודלו מותאם לכמות הצמחיה שיש לכם בבית); שקי אדמה קטנים לשתילה ויחורים (קנו תערובת לשתילה אוורירית); דשן (אם רוצים); כלי גינון (ואם יש לכם ילדים - יש גם ערכות גינון מושלמות לקטנטנים).

 


 

לפני שמשקים את הצמח אני ממליץ לחוש את האדמה - פשוט תגעו בה ותוודאו שהיא לא יבשה מדי ולא רוויה במים

 ייחורים והשרשות - איך עושים את זה נכון?

"יחורים והשרשות הם הדרך שלנו להרבות בעצמנו עציצים מהצמחים הקיימים בבית", אומר טל.

מה מומלץ להשריש? 

פוטוס: חותכים ממנו ענף אחד, שניים או שלושה ושמים בכוס מים או בקבוק לכמה ימים, עד שהוא מוציא שורשים. השלב הבא הוא לקחת כלי/כד, למלא באדמה ולשתול את הענף המושרש (או הענפים המושרשים) - הוא יגדל וישגשג שם. אפשר גם להשאיר בכלי עם המים, כל עוד מחליפים את המים מדי פעם. 

גרעין אבוקדו: מניחים גרעין אבוקדו בכלי מים. כשיוצא ניצן של ענף עם עלים והשורשים מספיק עמוסים, אפשר להעביר את הגרעין לכלי עם אדמה לחה (חשוב לשמור על לחות האדמה כדי שהצמח לא יעבור טראומה במעבר מהמים לאדמה). 

גרניום לימוני: צמח חזק ממשפחת התבלינים, שיכול להפוך בקלות לשיח ענקי. חותכים ממנו ענף, שותלים באדמה לחה ומשרישים במרפסת. 

ביצן: צמח סגול, מרשים ויפה, שיכול לשגשג בבית מואר, אך מתאים יותר לתנאי חוץ. הוא משריש בתוך מספר ימים בכוס מים ואז מעבירים אותו לאדמה לחה ונותנים לו לצמוח. 

 

עיצוב וארגון הצמחיה בבית 

רכזו את הצמחים בבית ובמרפסת

"כדי לקבל מראה מרשים ועשיר של  יער ירוק, או ג'ונגל אורבני, אני ממליץ לרכז את העציצים בנקודה מסוימת בבית", אומר טל. קיבצתם? יופי. עכשיו תעצבו את הנקודה: קנו צמחים מגוונים (זקופים, נשפכים וכד'), בגדלים שונים, ופנקו אותם בכדים יפים ("מומלץ לא להשאיר את הצמחים בכלי הפלסטיק שבהם הם מגיעים, אלא לשתול אותם בכדים גדולים יותר - זה גם אסתטי יותר וגם יאפשר להם לשגשג ולהתפתח"). אם הצמחיה במרפסת - עדיף שלוש אדניות עשירות על פני ארבע דלילות. ואם יש לכם שלושה עציצים, רכזו אותם יחד. עציצים בודדים הם עצובים יותר. 

השקיעו בסידורי צמחים

רכזו אותם יחד לפי קונספטים שאתם אוהבים, למשל: סידור של סוקולנטים, סידור של תבלינים, סידור של פרחים עונתיים, סידור ירוק של צמחים ירוקים כמו קיסוס, גפנית, שרך ופוטוס, סידור של צמחים גדולים עם דקל, פיקוס, אוזן הפיל, אלוקסיה, סנסיווריה ועוד.


 

טיפ קטן: קחו מדי פעם את העציצים שלכם לטיול בנקודה הכי מוארת בבית, השאירו אותם זמן מה בשמש

מקווים שאהבתם את המדריך שלנו לגידול צמחים בבית ובמרפסת מהגנן המסור שלנו טל פרחי.

רוצים לגדל צמחים כמו בדליקטסן? אתם מוזמנים לרכוש ציוד לגינון וצמחים לגידול בבית ובמרפסת באתר שלנו עם משלוח מהיר עד בית הלקוח. (להוסיף קישורים לכלים ולצמחים)

שתפו את הכתבה
פוסטים אחרים שאולי יעניינו אותך
  1. שמים אותה בכיסון הקטן: הגיוזה שתכינו בקלות בבית
    הנקראים ביותר

    לא תאמינו כמה קל להכין גיוזה בבית, במיוחד כשיש במקפיא בצק מוכן. לכבוד האולימפיאדה בטוקיו, הבשלנית תאיר מורדוך, בוגרת "מאסטר שף", מלמדת איך מכינים גיוזות מעולות בכלום עבודה וזמן

    קרא עוד
  2. האקדמיה ללחם: הכל על לחמי מחמצת
    האקדמיה ללחם

    אנחנו יודעים שכולם מדברים על מחמצת. אנחנו גם יודעים שעמוק בלב אתם רוצים לגדל אחת כזו גם. והכי אנחנו יודעים, שאחרי שאוכלים פרוסה (עם מלא חמאה) מלחם מחמצת שאפיתם לבד בבית, אי אפשר לחזור אחורנית. אז באנו עם כל ההסברים

    קרא עוד
  3. מתכון לימי הקיץ החמים - ספרינג רול
    מתכוני הדליקטסן

    מי מאיתנו לא אוהב אוכל אסיאתי? מי לא מתגעגע לטיול ההוא שעשה אז למזרח? השילוב הזה של החמוץ-מתוק-חריף כל כך מתאים לנו ולקיץ הלוהט שלנו. רק מה? כמה עבודה, כמה דיוק, כמה חומרי גלם כדי להגיע אל הטעמים ההם, אל הזכרונות. אז אם יש ברשותכם כמה שעות פנויות, הנה לכם המתכון המלא של הספרינג רולז של הדליקטסן, שקצצה, כתשה וגילגלה טל סיון ציפורין

    קרא עוד
  4. ארוחת חג הפסח של רותי ברודו
    מתכונים לפסח

    עבור רבים מאתנו ליל הסדר הוא הערב הכי חגיגי בשנה. השנה, מטבע הדברים, ארוחות החג תהיינה מעוטות משתתפים. ובכל זאת, והיא שעמדה: גם בשגרת-חירום מתברר שהדרך לשולחן החג המושלם עוברת דרך הטיפים של רותי ברודו והמטבח של הדליקטסן

    קרא עוד
  5. פסטייה פטה ומנגולד לשבועות
    מתכונים לשבועות

    הפסטייה של הדליקטסן היא מאפה פילו פשוט שמורכב משמונה מצרכים בסך הכל (וגם זה כשסופרים את הפלפל והמלח), ולמרות זאת מדובר במעדן. טל סיון-צפורין מספרת כיצד התאהבה בו, ומדגימה כמה פשוט להכין אותו

    קרא עוד