בחירת זמן ואופן אספקה

כדי להתחיל להזמין יש לבחור תאריך ואופן האספקה

מתכון וספר: אפרסקים בפרובאנס

מתכון וספר: אפרסקים בפרובאנס

כל מתכון מפרובאנס הוא סוג של סיפור אהבה, במיוחד אם הוא כולל אפרסקים בוסריים במקצת שמשכשכים בקרמל ובחמאה

"עונת האפרסקים בעיצומה". נשמע כמו פתיחה של פרק ברומן ביכורים ישראלי, לא? נקישה בדלת העירה אותי ממחשבותיי. בפתח עמד שליח גבה קומה ונתן בי מבט שואל: "רויטל?".

"כן", עניתי.

"יש לי חבילה בשבילך".

ידיו אחזו, כך לפחות נדמה היה לי, בשני ספרי בישול שהזמנתי בימים שבהם בגרוש היה חור והדואר ממש... הגיע. 

כך זנחתי את תחילתו של רומן הביכורים (או, וזה נשמע אך מעט פחות רומנטי, תודו - כתבה על טארט אפרסקים) לטובת שני ספרים שכבשו את ליבי וירטואלית (כן, כן, זה קורה) וסופסוף נחו בידיי.

המתכון שבהמשך, לטארט אפרסקים מקורמלים, לקוח מהספר: "Cooking in Provence" של אלכס מאקאיי (Alex Mackay) ופיטר נאב (Peter Knab). ואם יש משהו מנחם בעובדה שאיני כותבת רומן ביכורים זהו הטארט הזה, שאין מתאים ממנו לעונת האפרסקים.

הספר "Cooking in Provence" של אלכס מאקאיי (Alex Mackay) ופיטר נאב (Peter Knab). צילום: עידית בן עוליאל

להרגיש פרובאנס

בתור התחלה הלכתי לדליקטסן ואספתי מלוא הסל אפרסקים ריחניים, בצק עלים, סוכר וחמאה לקרמל. מה שמתחיל בסוכר וחמאה ובדרך הופך לקרמל - שם ליבי.

בתור התחלה הלכתי לדליקטסן ואספתי מלוא הסל אפרסקים ריחנייםהלכתי לדליקטסן ואספתי מלוא הסל אפרסקים ריחניים, בצק עלים, סוכר וחמאה לקרמל. צילום: רויטל כהני

צורת ההכנה של הטארט הזה פשוטה: מקרמלים סוכר וחמאה במחבת לקרם קרמל שזוף ועשיר. ומה שמתחיל בסוכר וחמאה ובדרך הופך לקרמל - שם ליבי

מניחים עליו בצפיפות שמיניות אפרסקים, ואת כל זה מכסים בבצק עלים נעים למגע, מהדקים לקצוות המחבת ומכניסים לתנור. א-לה-פרובאנס.

את כל זה מכסים בבצק עלים נעים למגע

כשהריח המתוק ממלא את המטבח נותר רק לדמיין את הטעם ולהמתין כ-25 דקות עד שהטארט יהיה מוכן. בינתיים, חזרתי לספרי הבישול החדשים שלי לעוד עלעול בשלל המתכונים והתמונות.

כשהריח המתוק ממלא את המטבח נותר רק לדמיין את הטעםכשהריח המתוק ממלא את המטבח נותר רק לדמיין את הטעם ולהמתין כ-25 דקות עד שהטארט יהיה מוכן. צילום: רויטל כהני

אחרי שהצטנן ונפרס ברכות, אפשר לטעום ולא להאמין כמה הטארט הזה טוב. טעמו טעם אפרסקים מתוק-חמצמץ ובצק העלים מתפצפץ בפה בקראנצ'יות, כמו סוכריות קופצות. חגיגה עם קונפטי בלב.

 

מתכון לטארט אפרסקים

מהספר Cooking in Provence by Alex Mackay with Peter Knab

להכנת הטארט יש להצטייד במחבת בקוטר של כ-20 ס"מ, מהסוג שאפשר להכניס לתנור, ובקערה גדולה שתוכל להכיל אותה. כמו שאפשר להבין מהתמונות - זה עובד גם עם תבנית חסינת אש.

המצרכים

  • 5 אפרסקים קשים
  • 50 גרם חמאה לא מלוחה
  • 100 גרם סוכר לבן טחון דק
  • 1 עיגול בצק עלים, בקוטר 24 ובעובי 1 ס"מ

אופן ההכנה

מחממים את התנור מראש ל-180 מעלות. ממלאים את הקערה הגדולה (זו שהמחבת יכולה להיכנס לתוכה) במים קרים.

ממיסים במחבת (זאת שניתן להכניס לתנור) את החמאה והסוכר. מבשלים תוך ערבוב מתמיד עד שנוצר קרמל כהה, ומייד מעבירים את המחבת לקערת המים הקרים כדי לעצור את בישול הקרמל. אם איפשהו בדרך נראה שהקרמל מתפרק - לא נורא, זה יסתדר כשתוסיפו את האפרסקים. 

חוצים כל אחד מהאפרסקים לשניים ומגלענים. חותכים כל חצי ל-4 (כך שמכל אפרסק נקבל 8 פלחים).

חוצים כל אחד מהאפרסקים לשניים ומגלענים. חותכים כל חצי ל-4כל מתכון מפרובאנס הוא סוג של סיפור אהבה, במיוחד אם הוא כולל אפרסקים בוסריים במקצת שמשכשכים בקרמל ובחמאה. 

ברגע שהקרמל התקרר לגמרי, מסדרים עליו את פלחי האפרסקים בעיגול מהחוץ כלפי פנים, ומהדקים עד כמה שאפשר לתחתית המחבת. ממשיכים את הבישול על אש קטנה, עד שהאפרסקים מקורמלים קלות.

מכסים את המחבת עם עיגול הבצק ומהדקים את הקצוות (בתוך המחבת). מכניסים לתנור שחומם מראש ל-20-25 דקות, עד שהבצק נאפה והוא זהוב ויבש. מוציאים ומניחים לו להתקרר.

כשהטארט קר, שמים את המחבת על אש גבוהה כדי להמיס את הקרמל. בעזרת כף היד מסובבים בעדינות את הטארט עם כיוון השעון. מניחים צלחת גדולה מעל הבצק, והופכים בזהירות.

טארט האפרסקים מפרובאנס. הצעת הגשהאחרי שהצטנן ונפרס ברכות, אפשר לטעום ולא להאמין כמה הטארט הזה טוב. צילום: רויטל כהני

רויטל כהני, מעצבת גרפיתצלמת אוכל וסטייליסטית.

***

שתפו את הכתבה
פוסטים אחרים שאולי יעניינו אותך
  1. קלאסיקה צרפתית במיטבה: טארטי הלימון הטובים בפריז
    דליקטסן מסביב לעולם

    פריז היא גן-עדן לחובבי הקינוחים החמוצים, בין השאר בזכות טארט הלימון, קינוח צרפתי קלאסי שזמין היום גם במגוון וריאציות מקוריות בבוטיקי הפטיסרי. שרון היינריך ממליצה על הטארטים הטובים בעיר

    קרא עוד
  2. מתכון וספר: עוגת ספוג וזעפרן עם אפרסקים צלויים, דבש וטימין
    מתכונים לשבועות

    השילוב המנצח בין עוגה במרקם ספוג אוורירי לבין פירות קיץ עסיסיים שנצלו בתנור, אינו חדש. כאן הוא מגיע במהדורה מעודכנת, עם תוספת של גלידה וטוויסט מפתיע בטעם, וגם ההכנה מתבררת כפשוטה להפליא. המתכון לקוח מהספר המצוין Duck & Waffle של דניאל דוהרטי

    קרא עוד
  3. טארט פטיסייר גבינה ומשמשים בהל
    מתכוני הדליקטסן

    העונה הקצרה ממילא של המשמשים הולכת ומתקצרת בשנים האחרונות. ועכשיו, רגע לפני שתיאלצו להיפרד מהם לשנה שלמה, זה בדיוק הזמן הנכון להכין את טארט הפטיסייר גבינה ומשמשים בהל של הבייקרי

    קרא עוד