בחירת זמן ואופן אספקה

כדי להתחיל להזמין יש לבחור תאריך ואופן האספקה

יולי-אוגוסט של רוזה

יולי-אוגוסט של רוזה

הקיץ הישראלי מספק תפאורה אידיאלית לרוזה. הוא קל ורענן יותר מיינות אדומים, מתאים לכל ארוחה, ולגיטימי לגמרי להוסיף לו קרח. בימינו יש גם מבחר מכובד של יינות רוזה מיובאים ומקומיים, מתוקים ויבשים, מבעבעים יותר או פחות, שמתאימים לכל חך, כיס ואירוע - וכמובן שנעזור לכם לבחור

לקראת שיא הקיץ ועל רקע גלי החום שתוקפים אותנו, אין כנראה זמן מתאים יותר לרוזה.

זה גם זמן טוב להפיג כמה מיתוסים ותפיסות מוטעות לגבי הקטגוריה הזו, שנוטה להידחק לשוליים של תפריטי היין ותודעת הצרכנים. אבל בעיקר - זו הזדמנות עבורנו להראות לכם כמה מגוון היין הזה יכול להיות, בטעם ובצבע, כיין קליל ואפרטיפי או כיין רציני לארוחה.

לקראת שיא הקיץ ועל רקע גלי החום שתוקפים אותנו, אין כנראה זמן מתאים יותר לרוזה

אז מה זה בעצם רוזה?

רוזה הוא יין שמיוצר מענבים המשמשים בדרך כלל לעשיית יין אדום, אך עם מגע קצר יחסית בין המיץ לקליפות. התהליך הזה מאפשר מיצוי קצר של ארומות וצבע, כך שמתקבל יין קל יותר בטאנין ובמבנה. הוא גם אחראי למאפיין המוכר יותר של חלק מיינות הרוזה - הצבע הוורוד.

צבעו של הרוזה תלוי בזן או בזני הענבים מהם נעשה, במשך ההשריה עם הקליפות ובטכניקות ייננות שונות. הוא יכול לנוע מגוון כתום בהיר (קליפת בצל או סלמון) ועד לאדום-סגול עז. לעיתים קרובות הצבע ייתן לנו גם אינדיקציה טובה למידת האינטנסיביות של היין.  

רוזה יכול להיות שוקט, מבעבע קלות או מבעבע. הוא יכול להיות ברמות יובש שונות - כל הדרך שבין יבש מאוד, Bone Dry כמו ביינות פרובנס, ועד לרמות של מתיקות גבוהה כמו ביינות זינפנדל לבן (השם הגנרי האמריקאי לזינפנדל סמוק). אפשר ומקובל לערבב זנים ויינות לבנים בעשיית רוזה, ובכמעט כל מקום בו מייצרים יין מייצרים גם רוזה, בדרך כלל מהזנים האופייניים לאיזור. 

כקטגוריה, הרוזה נמצא בשנים האחרונות בעלייה מתמדת. עבור אזורים ים-תיכוניים וחמים רוב חודשי השנה כמו שלנו, מדובר ביין המושלם - בעל צבע סקסי וקצת יותר משקל מיין לבן, ומתאים למגוון מאכלים. 

יותר ויותר יקבים ישראלים מייצרים כיום רוזה, ולא רק כתוצר לוואי של ייצור יין אדום אלא באמת מתוך במחשבה תחילה ובשאיפה להציע רוזה איכותי, עם בחירת כרמים וזנים בהתאם. המחיר בהשוואה ליינות רוזה מיובאים קצת פחות אטרקטיבי, אבל התמורה נמצאת בעלייה מתמדת.

ועכשיו כל מה שנשאר זה לקרר בקבוק ולשתות. וכן, אם בא לכם להוסיף כמה קוביות קרח, עשו זאת בלי בושה ובלי להתלבט.

לנוחותכם, להלן כמה המלצות שלנו ליינות רוזה שמתאימים לכל חך, אירוע וכיס:

 

קלילים ופירותיים, לא מחייבים

רוזה מדיטרנה קפריס, ויניירון דה סן-טרופה - מאחד היצרנים הטובים של פרובנס, איגוד של יצרני אזור סן-טרופה. בלנד של סירה ורול (שמו המקומי של זן הורמנטינו הלבן). מתאפיין בצבע ורוד בהיר, ארומות פרי אדום טרי וחמיצות משגעת.

רוזה מדיטרנה קפריס - ארומות פרי וחמיצות משגעת

רוזה ד'אנזו, מייזון קסטל - רוזה ד'אנזו הוא הנפוץ מבין יינות הרוזה של עמק הלואר. לרוב הוא מיוצר בסגנון המתקתק יותר, בעיקר מזני קברנה פרנק וסוביניון אך גם מזנים מקומיים נוספים. למתיקות של היין הזה מצטרפת חמיצות נעימה שמשאירה אותו רענן ופריך.

רוזה ד'אנזו הוא מעמק הלואר

מלאים יותר, מתאימים יותר לאוכל 

קורזון לוקו, בודגס אינייסטה - רוזה ספרדי וקצת אחר, שמגיע מאזור היין מנצ'ואלה בקסטיליה-לה מנצ'ה. הוא מיוצר מבובאל, זן ענבים מקומי ייחודי לאזור ולנסיה, שבדרך כלל משמש לייצור יינות אדומים בעלי מבנה, אך קטיפתיים, רעננים ובעלי תכולת אלכוהול נמוכה.

קורזון לוקו, בודגס אינייסטה - ספרדי וקצת אחר

קוט דה פרובנס, שאטו דה פמפלון - פרובנס הוא ללא ספק האיזור החם ביותר לרוזה בשנים האחרונות, האיזור שמוביל את הטון בכל מה שקשור ליינות רוזה יבשים וגסטרונומיים. שפע היינות מסחרר והיצרנים מתחרים זה בזה בעיצובים היצירתיים של הבקבוקים שמגיעים בכל הצורות והגדלים, לפעמים ברמת קיטש שבכל אזור יין אחר בעולם היתה גורמת לכולם להרים גבה בהשתאות. עדיין, חשוב לזכור שזהו אחד מאזורי היין העתיקים בעולם, עם היסטוריה של לפחות 2,600 שנה מאז שהרומאים העניקו לו את השם "פרובינציה נוסטרה". 

שאטו דה פמפלון - מאופק, חד ומינרלי

שאטו דה פמפלון היא אחוזה משפחתית מסן טרופה אשר מייצרת יין מאז 1840. היין מיוצר מעירוב של מגוון זני ענבים, בהם סירה, קריניאן, מורבד וסנסו. זהו יין מאופק, חד ומינרלי. יין מצויין שהוא במקרה גם בצבע ורוד. 

 

המלצות נוספות

אי אפשר בלי ייצוג לתוצרת המקומית, שרק הולכת ומתחזקת בקטגוריה:

קסטל רוזה - אין צורך להציג את היקב שהוא אחד מהמובילים בתעשייה המקומית, אבל שווה במיוחד להכיר את הבציר החדש של הרוזה, שהוא הטוב ביותר שיצא עד כה – אלגנטי, יבש ומעט עשבוני. רוזה מצויין ויין מצויין בכלל. 

רוזה פלם - עוד יקב מקומי קטן שבשנים האחרונות מייצר אותן כמויות ומשקיע בעיקר באיכות היין. הרוזה היבש של פלם מיוצר מענביי קברנה פרנק, בעל צבע עז ועל הצד המלא יותר. הוא מפולפל, מהודק ומהוקצע ובעל מתיקות עדינה.

רוזה חרוצים - הרוזה שלנו, מבלנד של זנים ים תיכוניים. יבש וחד.

רוזה חרוצים

רוזה חרוצים, הפקק

גשם ורוד - שאטו גולן - הרוזה של אורי חץ משאטו גולן עשוי ברובו מגראנש עם תוספת של 5% ברברה מהרוזה של גבי סדן בכרם שבו. עשוי לעילא, חגיגי וטעים.

גשם ורוד - שאטו גולן, חגיגי וטעים

ולסיום, מבעבע אחד וגם ורמוט אחד:

סומור רוזה, שאטו דה מונגרה - אין מתאים יותר לליווי ארוחה מיינות רוזה ויינות מבעבעים, ורוזה מבעבע הוא באופן טבעי הבחירה המושלמת. בין אם הוא מלווה פיצה או טוסט, פסטה או אוכל אסייתי מתובל, השילוב של פרי אדמדם ובועות פשוט עושה נפלאות לאוכל.

 במקרה זה מדובר על רוזה מבעבע יבש וחד, מבוסס קברנה פרנק מעמק הלואר. הוא מיוצר בשיטת שמפיין המסורתית שכוללת תסיסה שנייה טבעית בבקבוק ושהייה של שנה וחצי על השמרים. יבוא בלעדי ויקב הבית שלנו ביינות המבעבעים בכוסות בכל המסעדות.

קוקי אמריקנו רוסה - ורמוט איטלקי מאזור טורינו שנוצר בסוף המאה ה-18. ממציאו הוא ג'וליו קוקי, שף קונדיטור צעיר מפירנצה, שעבר לאיזור פיימונטה וגילה את תעשיית המבעבעים של אסטי ותעשיית הוורמוט של אזור טורינו. התואר "אמריקנו" מגיע מהמילה אמריקטו – הפיכת האלכוהול למריר באמצעות הוספת תבלינים ועשבים - וגם מההרגל של האמריקנים לשתות ורמוט עם קרח וסודה. 

 הוא מבוסס על יינות אדומים מאזור פיימונטה, בתוספת תמציות טבעיות של ורדים, זעפרן, ג'ינג'ר וקליפות הדרים - אם לציין רק חלק מהמרכיבים. זהו ורמוט מתקתק עם עוקץ מרענן, מתערבב מצויין עם סודה, טוניק, יין מבעבע וכמעט כל תוספת אחרת שתרצו. מושלם לערבוב בקנקן מראש לקראת ארוע רב משתתפים. 

קוקי אמריקנו רוסה - מתערבב היטב עם מבעבעים ומוגזים

Summer of Rosé - במהלך חודשי יולי ואוגוסט, תינתן הנחה של 15% הנחה על כל יינות הרוזה לרוכשים דרך האתר.

***

 
שתפו את הכתבה
פוסטים אחרים שאולי יעניינו אותך
  1. ערב גבינות ויין בקליק אחד
    תורת האירוח

    להנות מגבינות טובות זו לא חכמה, אבל אם אתם מתכננים ערב גבינות ויין כדאי שממש תבינו מה אתם עושים. או שפשוט תיכנסו לאתר הדליקטסן ותזמינו הכל בקליק. אנחנו כבר בחרנו והתאמנו עבורכם את הלחמים לגבינות, לפירות וליין. לכם נשאר רק להחליט אם להזמין משלוח או לבוא לקחת

    קרא עוד
  2. איך מתאימים גבינות ויין - המדריך המלא
    הנקראים ביותר

    איך מרכיבים מגש גבינות מושלם ואיזה יין הכי מתאים לכל גבינה? כל הטיפים, העצות וההמלצות לשילובים מנצחים

     

    קרא עוד