בחירת זמן ואופן אספקה

כדי להתחיל להזמין יש לבחור תאריך ואופן האספקה

שמן זית ראשון המסיק

שמן זית ראשון המסיק

המהדורה היא מוגבלת והחגיגה היא גדולה. טל סיון-צפורין על שמן הזית הראשון לעונה, וממש לא כדאי לכם לפספס אותו

 

 

השבוע גיליתי עד כמה קשה היא עבודת המסיק.

לא רק כי השנים הן הפכפכות - כבר אין לדעת מה יזמנו לחקלאים תהפוכות מזג האויר וגם עצי הזית אוהבים לנוח להם פעם בשנתיים - אלא כי מלאכת טלטול העצים ואיסוף הזיתים הנושרים אל היריעות שנפרשו למרגלותיהם, היא סיזיפית ומתישה. לא הידיים שלי הן אלו שלמדו, לא לא. בואו לא נגזים בבקשה. את זמני הפנוי אני מעדיפה לבזבז בחברת פחמימות ריקות וסדרה ריקה עוד יותר, אבל אני שולחת נציגים. כלומר נציג. ואף מילה על עבדות ילדים בבקשה.

 

עצי זית רגע לפני שיתנו פירותיהם.


בקיצור, נידבתי את  צעיר הבית (לא באמת, הוא לגמרי התנדב בעצמו ואפילו פעמיים) כפועל מסיק מן המניין, בחסות החברים מהמושב השכן שמחזיקים ב-500 עצי זית בריאים. איחלתי לקטין בהצלחה, וקיבלתי אותו בחזרה עייף מאד, מאובק היטב ועם הבטחה לשמן זית בתמורה כשיהיה מוכן. מבחינתי עסק טוב, גם הילד עייף (לא מצב שכיח), גם חושב שהוא מושבניק וגם זכיתי בחיזוק למטבח זולל שמן הזית שלנו.

 

 

זיתים טריים שהגיעו לבשלות ונשרו אחרי טלטול העץ.

 

 


אז על מה אנחנו מדברות כשאנחנו מדברות על ראשון המסיק?

בישראל מסיק הזיתים מתקיים בדרך כלל בחודשים אוקטובר-נובמבר, בהתאם לאיזור ולבשלות הפירות על העץ. לאחר מכן מעבירים את הזיתים לכבישה או לאצירת השמן בבית הבד. ואו אז נולד ראשון המסיק. גם השמן של שאר השנה נולד באותו זמן, אבל לא משווים בין אחים, אפילו אם הם תאומים זהים (אבל שונים).
בדרך כלל, לאחר אצירת השמן (שזה פועל מופלא שהעברית מנדבת לתהליך של מיצוי השמן מהזיתים), הוא מועבר למיכלי נירוסטה גדולים, שם הוא נח ומאפשר למשקעים שלו להתנהג בהתאם לשמם ולשקוע. כלומר בתחתית המיכל מצטברים מוצקי הזית וכך ניתן להפריד ולסנן אותם מהשמן עצמו, שנותר צלול. ראשון המסיק הוא שמן שמבוקבק מיד ולא נשלח לנוח ולהסתנן, כך שהוא עשיר עדיין במוצקי הפרי ובהתאם צבעו ירקרק ועכור יחסית

 

. שמן זית ראשון המסיק. עם כל משקעי הטבע, שהופכים אותו לעכור, ירקרק ומיוחד כל כך


ראשון המסיק הוא שמן של חגיגות, הוא מסמל את סיומו של עוד מחזור גדילה חקלאי, וגם את המנוחה המגיעה לידיהם העייפות, של אלו שעסקו במלאכת גידול הזיתים, כל השנה, ובמסיקתם המאומצת בתומה (גם לאלה שמתנדבים רק ליומיים קצרים ויש מצב שיותר טיפסו על עצים מאשר בפועל אספו תוצרת). ויותר מזה, ראשון המסיק אוצר בתוכו (כן, עשיתי פה שימוש כפול נחמד במילה הזו) את הרעננות והטריות של הפרי. הטעם שלו ירוק יותר, מריר יותר ואפילו חריף יותר, והוא מעניק תיבול מיוחד ונוכח. השימוש המועדף בשמן ראשון המסיק הוא פשוט לזלף אותו על כל חומר גלם שאוהב שמן זית. גבינה משובחת, סלט  רענן, לחם טרי וטוב ואפילו גלידה וניל איכותית (שימו קצת פיסטוקים וזה מושלם). הוא פחות מתאים לטיגון ובישול, כיוון שהמוצקים שבו נשרפים וזה פחות טעים ופחות בריא לנו. (אם חשקה נפשיכם בשמן זית מעולה לטיגון ובישול יש לנו אחד כזה!)

 

שמן זית של חגיגות. השמן הראשון לעונה. רק לזלף על מה שאוהבים ולהנות מכל ביס.

 

 

השנה, מדפי הדליקטסן מתהדרים במהדורה מיוחדת של ראשון המסיק, שבוקבקה במיוחד עבורינו על ידי ׳השמן של אסי׳ מכרמי יוסף. שמן זית צעיר וטרי שמגיע מעצים שגדלים למרגלות תל גזר שבעמק איילון, איזור גידול זיתים משובח ועמוס היסטוריה הכוללת גם, כן כן, גלעיני זיתים.

 

שמן זית ראשון המסיק. מהדורה מוגבלת במיוחד. עכשיו בחנויות הדליקטסן ובאתר

 

 

 

טל סיון-צפורין, צלמת, כותבת כשקורים דברים טובים וחובבת אוכל, במיוחד עם כוס יין ליד. 

***

 

שתפו את הכתבה
פוסטים אחרים שאולי יעניינו אותך
  1. שמן זית שהוא כמו יין טוב
    מתכונים לשבועות

    שרית גופן יצאה לצלם את מטעי הזיתים ובית הבד של מסיק קיבוץ מגל (שהשמנים המצוינים שלהם מככבים בדליקטסן). היא חזרה עם סיפורים על זיתים, טיפים לקנייה ולאחסון שמן זית וגם מתכון לשבועות

    קרא עוד