קניות בפריז: חנויות האוכל של מובר

שוק מובר, ברובע החמישי, הוא מהמרתקים והצבעוניים בשווקי פריז, אבל אם כבר הגעתם אליו אל תוותרו על ביקור בחנויות שמקיפות אותו 

שוק מובר, ברובע החמישי, הוא מהמרתקים והצבעוניים בשווקי פריז, אבל אם כבר הגעתם אליו אל תוותרו על ביקור בחנויות שמקיפות אותו 

אחד היתרונות של שוק מובר, הוא שהוא מוקף בחנויות מזון מעולות, בהן ניתן להשלים את הקניות. חלק מהחנויות נמצאות ממש ברחבת השוק - חנות יין מעולה, מעדנייה מצוינת וכמובן חנות הגבינות של לורן דובואה. 

חנויות אחרות נמצאות במרחק דקה או שתיים של הליכה, ואתם עלולים להחמיץ אותן אם הן לא במסלול ההליכה שלכם ולא ידעתם על קיומן מראש. הנה כמה המלצות על חנויות כאלה, שכדאי לכם מאוד לבקר בהן אם הגעתם לשוק מובר. 

חנות הגבינות של לורן דובואה 

LAURENT DUBOIS 

לורן דובואה נחשב לאחד הגבנים הטובים בצרפת, ובשנת 2000 אף זכה בתואר MOF היוקרתי (המוענק אחת לארבע שנים לבעלי המקצוע הטובים בתחומים, עם דגש על עבודת-יד). את החנות הראשונה שלו פתח בשנת 1996 ברובע ה-15. בהמשך פתח את החנות בכיכר מובר ואחרונה נפתחה החנות במארה.

מסורת משפחתית היא אחד הדברים החשובים בתרבות הצרפתית, וכמי שסבו וסבתו היו בעלי חנות גבינות ומוצרי חלב, היה זה טבעי שדובואה יבחר בדרך הגבינות. הוא אוהב להשוות את הבשלת האישיות שלו להבשלה של גבינה - דרושים זמן, סבלנות, התמדה והרבה חלומות. יש חשיבות רבה גם לסיפור המשפחתי ולחוויות הלמידה, בדרך לגיבוש האישיות.

בחנות הגבינה של לורן דובואה, ליד שוק מובר פריז. שרון היינריךבוטיק הגבינות של לורן דובואה. צילום: שרון היינריך

בחנות של דובואה תוכלו למצוא מגוון רחב של גבינות, המחולקות לגבינות בקר, עזים וכבשים, כמו גם מחלקת קרמרי בה תמצאו גבינות רכות, חמאות מעולות וקרם פרש טרי.

כמו בכל דבר, גם בגבינות לכל אחד הטעם שלו, אבל הנה כמה המלצות: לחובבי הבקר מומלצת מאוד גבינת הקונטה (Comte), כמו גם גבינת הבופור הארומטית (Beaufort). בתחום גבינות העזים, נסו את השארולה (Charolais) המגיעה כמובן מאזור שארולה שבחבל בורגון. גם הסאנט-מור (Saint-Maure) נפלאה ותוכלו למצוא אותה בגירסה רכה או יבשה יותר. חובבי הברי והקממבר, לא יוותרו על הברי עם התאנים (Brie aux Figues) ועל הברי עם האגוזים (Brie aux Noix), כמו גם על הקממבר עם פטריות הספ הנהדרות (Camembert aux Cepes).

LAURENT DUBOIS

כתובת: החנות ממוקמת ברחבת השוק בכיכר מובר.

שעות פתיחה: שלישי עד שבת 08:00-19:45, ראשון 08:30-13:00

מטרו: Maubert-Mutualite

 

עננים של קצפת ומרנג

AUX MERVEILLEUX DE FRED

את הפלא הזה גיליתי כשעשיתי סיור היכרות עם הרובע ה-15 בו אני מתגוררת. כמו כל דייר חדש, יצאתי החוצה להכיר את הסביבה ובין פינות החמד הרבות שגיליתי היה גם המקום הזה, שבו רוקחים ענני מרנג וקצפת לצד בריושים מתוקים וחמימים.

לימים הבנתי שלקסם הזה יש עוד כמה סניפים בפריז, אחד מהם בצמוד לשוק מובר, ולמרות שאני לא חובבת סניפים הרי שכאן אני מוכנה לחרוג ממנהגי. במרוויוז מוכרים מספר קטן מאוד של מוצרים, שמיוצרים ונאפים במקום ותמיד טריים.  

המוצר המזוהה ביותר עם המקום הוא המרוויוזים (Les Mervilleux), איים קטנים של אושר המורכבים מבסיס מרנג, קצפת בטעמים וציפויים שונים. הקינוח מגיע בכמה גדלים, החל מגודל ביס, עובר במנה אישית וכלה בעוגה משפחתית המתאימה לאירועים, ימי הולדת וחגים.

המרוויוזים - עננים של מרנג וקצפת. פריז של שרוןהמרוויוזים - בתהליך ההכנההם נראים כבדים אבל יש להם מרקם של ענן. Paris chez sharonהמרוויוזים (Les Mervilleux), איים קטנים של אושר המורכבים מבסיס מרנג, קצפת בטעמים וציפויים שונים. צילום: שרון היינריך

בתחילה, המראה של הקינוח מעט מטעה, הוא נראה כבד ו"קצפתי" מדי, אבל עם הביס הראשון מתברר שמדובר בענן קליל של מרנג וקצפת. המרקמים עדינים להפליא, הקצפת איכותית והמרנג אוורירי ונמס בפה. המעדן הזה מגיע בכמה טעמים: שוקולד לבן, שוקולד מריר, פרלינה, דובדבנים, קפה וספקולוס. מומלצים מאוד השוקולד המריר והקפה.

מוצר נוסף הנאפה במהלך כל היום במקום ולכן אפשר לקנות אותו חמים וטרי, הוא ה-Cramique שהוא בעצם סוג של בריוש בלגי המגיע עם גבישי סוכר, צימוקים או שוקולד. הסכנה גדולה - אם תרכשו אחד כזה, לא תוכלו להפסיק לאכול אותו, במיוחד אם הוא יצא זה עתה מהתנור.

AUX MERVEILLEUX DE FRED

כתובת: 2 rue Monge

שעות פתיחה: שלישי עד שבת 09:00-20:00, ראשון 09:00-19:00

מטרו: Maubert-Mutualite

 

פונדו השוקולד של המלך

AUX ANYSETIERS DU ROY

פונדו שוקולד (Fondue) הוא מעדן מנחם מאוד. מדובר בעצם בשוקולד מומס, בדרך-כלל עם שמנת ואלכוהול כלשהו, המוגש בכלי ברזל יצוק וכבד שמתחתיו נר או מבער השומרים על טמפרטורה חמימה ויציבה. במקביל לכלי בו מונח השוקולד, מניחים לצידו קוביות של עוגה ספוגית, מרנג, מרשמלו, פירות חמצמצים או כל דבר אחר שניתן לטבול בשוקולד, באמצעות שיפודי עץ או מתכת, ולהתענג עליו. אכילת פונדו היא לא רק הנאה קולינרית אלא גם אירוע חברתי, שהרי כולם אוכלים מאותו המסטינג.

פונדו שוקולד בפעולה/ Paris chez sharon שרון היינריך

למעלה מ-30 גוונים של אושר. צנצנות אישיות של פונדו שוקולד, מובר פריז. צילום: שרון היינריךלמעלה מ-30 גוונים של אושר. צילום: שרון היינריך

את הפונדו הזה פגשתי לראשונה באחד מסלוני השוקולד שהתקיימו בפריז, ולאחר שטבלתי ענבים בכמה מטעמי הפונדו, התאהבתי. החנות נמצאת על בולברד סאנט ז'רמן, ממש בצמוד לכיכר מובר והשם שלה הוא שמה של המסעדה הראשונה על איל סאן לואי (קיימת עד היום), אותה נהגו לפקוד מפורסמים כמו סלבדור דאלי, בריז'יט בארדו ועוד. בסוף הארוחות שהתקיימו במקום קיבלו הסועדים מתנה קטנה שנרקחה מעשבי תיבול ולבנדר. מתנות קטנות אלו, הן הבסיס הרעיוני להקמת המותג. 

הפונדו נמכר בכלי קרמיקה מיוחדים המהווים כלי קיבול לשוקולד עצמו, וכן שומרים על החום שלו לאחר חימומו. את כלי הקרמיקה מכניסים למיקרו-גל או לבן מארי ומביאים את השוקולד למצב של המסה מלאה. לאחר מכן טובלים בשוקולד כל מה שעולה על הדעת – פירות, פירות יבשים, עוגיות, נשיקות, פנקייקים, מרשמלו וכו. אכילת הפונדו היא אירוע חוויתי ומתאימה לקינוח בסוף ארוחה משפחתית, או במהלך חגיגת יום הולדת לאחד מבני הבית.

פונדו שוקולד חלב ושוקולד לבן. ליד כיכר מובר פריז. Paris chez sharon פונדו שוקולד לבן ושוקולד חלב בננה. צילום: שרון היינריך

את פונדו השוקולד תוכלו למצוא על בסיס שוקולד לבן, חלב או מריר ובארומות שונות ומגוונות. בין הטעמים המיוחדים שתוכלו לטעום: בננה, קינמון, קרמל מלוח, קוקוס, פרלינה, וניל, קפוצ'ינו, אמרטו, תבלינים, תות, תפוז, מנטה, מוקה, פיסטוק, תפוח, רום ולימון. עוד ועוד טעמים מוכנסים עם הזמן למנעד הרחב של הטעמים הקיימים, והאפשרויות פשוט בלתי מוגבלות. 

AUX ANYSETIERS DU ROY

כתובת: 45 boulevard Saint-Germain

שעות פתיחה: ראשון 11:00-19:30, שני 14:00-19:30, שלישי עד שבת 10:30-19:30

מטרו: Maubert-Mutualite

 

שמיים יפניים בלב פריז

CIEL

הגל היפני כובש את פריז, ולא רק בדמות אוטובוסים עמוסי תיירים מיפן בדרכם לגאלרי לאפייט לטובת רכישת לואי וויטון, דיור, שאנל ושאר חברים, אלא גם ברמה התרבותית.

הרומן הצרפתי-יפני אינו חדש. הוא פרח כבר בפריז של המאה ה-19 שאהבה והעריכה את אמנות המזרח, בין אם סינית ובין אם יפנית. אחת האופנות הלוהטות באותם ימים הייתה אספנות של ז'אפונז'רי, כלומר ציורים ופריטי אמנות יפניים. רבים מהאמנים האימפרסיוניסטיים  - ואן גוך, מונה, דגה ואחרים - הושפעו מהאמנות היפנית ושילבו אותה בעבודותיהם, ועד היום שמורה ליפן פינה חמה בלב הפריזאי.

אבל לא רק היפנים משפיעים על הפריזאים, גם ההפך נכון. שף פטיסיירים רבים מפריז פותחים סניפים של בוטיקי המתוקים שלהם ביפן. כך למשל פייר ארמה שבעצם פתח את החנות הראשונה שלו ביפן ורק לאחר מכן התמקם ברחוב בונפארט בפריז. גם מותגים כמו להדורה, לה מזו דו שוקולה וכו', מתמקמים בערים הגדולות של יפן ומביאים את הבשורה ליפנים הסקרנים וחובבי האסתטיקה.

מתוך ההתעניינות ההדדית הזו, צומחים בשנים האחרונות בפריז עסקים קולינריים בעלי ניחוח יפני. אחד המקומות האלה הוא פטיסרי Ciel ("שמיים").

סיאל, הגל היפני כובש את פריז. צילום: שרון היינריך

סיאל ממוקמת ממש ממול לאחותה המרנגית-קצפתית, אבל היא כל-כך שונה ממנה. מדובר במקום שהוא ממש אי יפני בלב פריז: קירות בהירים ערומים, בר נמוך מעץ עם 7 מקומות ישיבה בו אפשר לעצור לרגע מהמולת העיר, לשתות תה יפני ולאכול את אחת מעוגות האנג'ל המפורסמות של המקום.

בסיאל תוכלו למצוא רק סוג אחד של עוגה, עוגת שיפון המכונה גם עוגת אנג'ל. מדובר בעוגת ספוג פופולרית מאוד ביפן, שלא מכילה חמאה ולכן נחשבת לקלילה ביותר. במרכז העוגה יש חור, דרכו מוזלף קרם בטעמים שונים, הנותן לכל עוגה טעם אחר. וניל, פרלינה, יוזו (לימון יפני) ומאצ'ה (תה יפני) הם רק חלק מהטעמים. כמובן שהטעמים מתחלפים על-פי העונות. בחורף מומלץ מאוד לנסות את האנג'ל מון בלאן, הממולאת בקרם וניל וערמונים. 

עוגות שיפון יפניות (עוגת אנג'ל של סיאל במבט מקרובעוגת אנג'ל - עוגת ספוג קלילה, ללא חמאה שבמרכזה חור, דרכו מוזלף קרם בטעמים שונים, הנותן לכל עוגה טעם אחר. צילום: שרון היינריך

CIEL

כתובת: 3 rue Monge

שעות פתיחה: כל השבוע 11:00-20:00, שבת עד 21:00

מטרו: Maubert-Mutualite

 

כיתת הממתקים של ג'ורג'

LE BONBON AU PALAIS

היא לא ממש על כיכר מובר אלא כמה דקות הליכה משם - ממלכת הקונפיזרי (ממתקים) של ג'ורג'. אחת החנויות המתוקות ביותר, תרתי משמע, שלא כדאי לוותר עליה אם נמצאים באזור.

בהתאם לקהל האופייני שלה, החנות מעוצבת כמו כיתת בית-ספר. הכיתוב שעל הלוח מסביר למבקרים שג'ורג' בחר עבורם את הממתקים המובחרים ביותר מהיצרנים הארטיזניים הטובים ביותר צרפת.

כיתת הממתקים של ג'ורג', כמה דקות הליכה מכיכר מובר פריזחנות ממתקים ארטיזנלית. צילום: שרון היינריך

שולחנות לימוד מעץ מתחבאים מתחת לשולחן הגדול שבאמצע החנות ומי ששם לב לפרטים יכול ממש לחוש את אווירת בית-הספר. הילדים זוכים לבקר בכיתה המתוקה ומרגישים בה כל-כך טבעי עד שג'ורג' העומד מולם נראה כמו המורה שלהם - רק שבמקום ציונים הוא מחלק בונבונים.

עשרות כלי אחסון מזכוכית פזורים בחנות, על השולחן המרכזי, על המדפים, לאורך החלון הגדול ובכל מקום אפשרי. כל צנצנת כזו מכילה עולם ומלואו, מרשמלו בטעמים ובצבעים שונים, סוכריות מאזורים שונים בפריז, ערמונים מסוכרים, קרמלים, נוגטים, סוכריות על מקל, ועוד ועוד. אין סוף לסוגי המתוקים שתמצאו כאן וכל אחד יוכל למצוא את מבוקשו.

כיתת הממתקים של ג'ורג', ממתקים עבודת יד מכל סוג אפשריכיתת הממתקים של ג'ורג' - מרשמלו במגוון טעמיםכל צנצנת כזו מכילה עולם ומלואו. צילום: שרון היינריך

לא פלא שילדי הרובע מחכים כל-כך לביקור השבועי בכיתה המתוקה, עליה חלם ג'ורג' עוד בילדותו כילד עם מחלת הסכרת. הוא מעניק להם יחס אישי, נותן להם לטעום מיני ממתקים ובעיקר מגשים לילדים וגם להוריהם את פנטזיית חנות הממתקים. מי לא היה רוצה שלהורים שלו תהיה אחת כזו?

LE BONBON AU PALAIS

כתובת: 19 rue Monge

שעות פתיחה: שלישי עד שבת 11:00-19:30

מטרו: Maubert-Mutualite

 

שרון היינריך, קונדיטורית החיה בפריז, היא בעלת הבלוג Paris chez Sharon ומחברת הספר "הפטיסרי הטובות בפריז - מדריך לבוטיקי עוגות ומתוקים". מקיימת סיורים קולינריים בפריז.

***