קפה עולה. 11 מגמות עכשוויות בקפה

הפופולריות של המשקה גואה, מספר צרכני הקפה עולה בהתאמה וכך גם הטרנדים והחידושים הנלווים לשתייתו. על פי תחזיות המומחים, בשנה הקרובה נשתה יותר תערובות בהתאמה אישית, באופן מודע ומקיים, נתייחס למשקה האהוב כמזון בריאות, נבקר בחוות גידול בעולם, נשתתף באירועי טעימות קפה ונרכוש מנוי לפולים איכותיים עד הבית.

11 מגמות עכשוויות בקפה

 

1. קפה כמזון בריאות: אנטיאוקסידנטים וחיות אחרות 

מאז ומתמיד רפואה עממית מתייחסת לערכיו התזונתיים של הקפה ומייחסת לו סגולות רפואיות ובריאותיות. מודעות לתזונה נכונה ופריחת טרנד ההתססות מחזקים את מעמד הקפה כמוצר בריא ומעניקים לו הילה עכשווית בזכות אנטיאוקסידנטים ורכיבים המסייעים לתפקוד תקין של הגוף. התועלת הבריאותית משמעותית בשתיית קפה שחור (ללא חלב) או בתוספת משקאות מבוססי צמחים. תוספת חמאה או שמן קוקוס משפרת גם היא את הערכים התזונתיים ומחזקת את השפעת הקפאין. טרנד הקפה הבריא בא לידי ביטוי גם במשקאות "קפה" ממקורות אלטרנטיביים, פטריות למשל, ובפולי קפה העוברים התססה בעזרת קוג'י – שיטה יפנית עתיקת יומין שבה מוסיפים עובש לפולי קפה ירוקים טרם קלייתם.

 

קפה כמזון בריאות

פולי קפה טריים. בעלי סגולות בריאותיות ברפואה העממית. גם לדעתנו אגב, אין משהו (כמעט) שכוס קפה לא יכולה לפתור.  צילום: עידית בן עוליאל

 

 

2. שקיות קפה: חולטים ושותים

בהמצאה עצמה אין כל חידוש – שהרי שקיות תה הן מוצר ותיק ונפוץ – אך הנוחות מוכיחה את עצמה. שקיות נייר דקיקות ובתוכן כמות מדודה של קפה שנטחן מראש הן אמצעי קל ונוח להכנת ספל קפה. אין צורך במטחנה או במכונת חליטה והפעולה עצמה לוקחת רק מספר דקות. מומחים בתחום מאמינים כי הטרנד יקיף גם הקפה מהדור השלישי - SPECIALTY COFFEE – קפה גורמה או קפה פרימיום, מפולים שיעברו טחינה ויותאמו לאחסון בשקיות.

 

 

3. סנאפצ'ילינג: מהיר, קריר וטוב

שיטת החליטה המהירה לקפה קר, SNAPCHILLING, מחליפה אט אט את החליטה הקרה (Cold Brew). בעוד שחליטה קרה הינה שיטה איטית, סנאפצ'ילינג קורה תוך מספר שניות: מוזגים קפה טרי וחם לתוך מכונה הפועלת כמעין מזגן ומצננת את המשקה לטמפרטורה הרצויה. חובבי קפה קר רואים בסנאפצ'ילינג אלטרנטיבה עדיפה על פני קפה קר בשיטה הרגילה, מאחר שאין צורך לצנן אותו בעזרת קוביות קרח המדללות את הטעם ומחלישות את הארומה.

 

ברז של קפה

ברז שיוצא ממנו קפה קר. זה לא חלום. זה בייקרי דיזנגוף. כל יום בין 7:30-20:00. צילום: טל סיון צפורין

 

 

4. קפה מבוקבק ופחיות קפה: מעשה ידו של בריסטה

הטפטוף שהופך אט אט לשיטפון: משקאות קפה בבקבוקי זכוכית ובפחיות אינם נחותים כלל וכלל, והעובדה שהם מונחים במקרר אינה גורעת מאיכותם. להיפך – מותגי קפה בארץ ובחו"ל הפנימו את העובדה שלקוחות מעדיפים לחסוך כסף על גאדג'טים להכנת קפה בבית וזמן עמידה בתור לקניית קפה בהכנה אישית. במקום זאת קל יותר לשלוח יד אל המדף ולאסוף בקבוק או פחית קפה באיכות שאינה נופלת ממעשה ידי בריסטה מקצועי.

 

קפה קולד ברו של הדליקטסן

חליטת קפה קולד ברו של הדליקטסן. רק להושיט יד אל המדף ויש לכם קפה קר במיצוי טעמים מקסימלי שלא נופל ממעשה ידי בריסטה מקצועי. צילום: עידית בן עוליאל

 

 

5. צרכנים צעירים: החבר'ה יודעים מה טוב

המשקה שנחשב בעבר כשייך למבוגרים בלבד עובר מהפך ומתחבב על הדור הצעיר. משקאות קפה מתוחכמים, גאדג'טים ומכשירי חליטה מתקדמים, בריאות ומצפון חברתי מכוונים את המילניאלז לצריכת קפה בצורה שמתאימה למרוץ החיים במאה ה-21. על אף שהם אינם שותים קפה בצורתו המסורתית, צעירים מקפידים לפקוד חנויות קפה מתמחות, מזמינים אונליין ומעורבים בשיח על אודות קפה, גידולו והכנתו. הולך ופוחת הדור, במובן הטוב של המילה.

 

הצעירים יודעים מה טוב

יושבים בבית קפה ומרגישים בתוך בועה. גם הדור הצעיר צורך קפה. צילום: עידית בן עוליאל

 

 

6. תיירות קפה: ביקור בחוות גידול

הפופולריות של קפה בקרב הדור הצעיר אינה נעצרת בקפאין ובחליטה. מילניאלז וצעירים ברוחם רואים בקפה חווייה, וככזה הם שואפים להתוודע אליו בסביבתו הטבעית. נסיעה לארצות שהן יצרניות קפה מובהקות וביקור בחוות לגידול קפה הם טרנד מובהק בעולם התיירות בשנת 2022.

 

 

7. קפה בהזמנה אישית: על טעם ועל ריח

האפשרות לבחור טעמים ותוספים לקפה אינה חדשנית, אך המגמה בהחלט תופסת תאוצה. מומחי קפה מאמינים כי שנת 2022 מהווה נקודת מפנה, שבה צרכני קפה - ובתי קפה - יכולים (ורוצים) ליצור לעצמם משקאות לפי העדפותיהם וטעמם האישי. תערובות קפה שונות, קפה חד זני, ארומות ותוספים בריאותיים צפויים לפתוח אופק למשקאות קפה מקוריים בהזמנה ובהתאמה אישית.

 

פולי הקפה של הבייקרי

פולי קפה BAKERY לטחינה ביתית תערובות מ-100% ערביקה. צילום: טל סיון צפורין 

 

 

8. קפה בר קיימא: צריכה מודעת

התמקדות באנשים שמאחורי תעשיית הקפה מובילה לפיתוח מצפון בכל הקשור לייצורו. לכן פולי קפה מסחר הוגן כבר אינם נחשבים טרנד אלא מוצר צריכה נדרש. השינויים האקלימיים הפוקדים את העולם מפנים זרקור אל נושא הקיימות בגידול קפה ובצריכתו. צמצום במשאבים מצד אחד והפחתת גורמים מזהמים מצד שני – פחות כוסות חד פעמיות ויותר כוסות רב פעמיות – יוצרים שינוי מבורך בעולם הקפה ומשפיעים על גידולו, מכירתו וצריכתו.

 אותו הקפה, בכוס שונה. אומרים שזה אפילו טעים יותר

איזה קפה שאתם אוהבים, באיזה כוס שאתם אוהבים. מביאים מהבית כוס רב פעמית, עוזרים בשמירה על הסביבה ומשלמים 2 שקלים פחות עבור הקפה שלכם. בכל סניפי בייקרי ודליקטסן.  צילום: טל סיון צפורין 

 

 

9. משקאות חלב מבוססי צמחים: כי זה טעים

בלתי אפשרי לדבר על קפה מבלי להזכיר חלב, ומשקאות חלב מבוססי צמחים הם הלהיט התורן בתחום. מלבד ההימנעות מחלב פרה על כל השלכותיו, רבים מאמינים כי משקה חלב על בסיס צמחי משפר את טעם הקפה – במיוחד משקאות סויה, שקדים, אגוזים וקוקוס. הדרישה לקפה עם חלב מן הצומח גוברת והולכת, ובבתי קפה רבים ניתן למצוא כיום בקלות "חלב" צמחי ממקורות שונים, אפילו משומשום ומתפוחי אדמה.

 

משקאות חלב מהצומח. חלב על בסיס שקדים ועל בסיס סויה. מעולה לכל סוגי הקפה

משקאות חלב אורגניים מבית הבייקרי. 2 סוגי תחליפי חלב מהצומח. צילום: טל סיון צפורין 

 

 

10. מנוי לקפה: קפה איכותי עד הבית

במהלך מגפת הקורונה, שהותירה את העולם כולו בין ארבעה קירות למשך ימים ארוכים, חובבי קפה שלא הצליחו להגיע לבתי קפה כדי לרכוש את המשקה האהוב עליהם החלו להתמקצע במטבח הביתי ורכשו מנוי לחומר הגלם – פולים במשלוח עד פתח הדלת. בשנת 2022 המגפה מראה סימני דעיכה אך הטרנד שנולד בעקבותיה עדיין חי ובועט. לקוחות מצפים לקבל עד הבית משלוח של פולי קפה טריים, ובתי עסק שיודעים לנצל את קהל הלקוחות השבוי מוסיפים למשלוח כמות קטנה של קפה מסוג שונה להתנסות בו. כך כולם מרוויחים: לקוחות שטועמים תערובות וזנים חדשים מבלי לצאת מהבית, ובתי העסק שמעמיקים את הקשר עם הצרכן.

 

קפה איכותי וטעים עד הבית

מזמינים את המאפה עם הקפה. מכינים קפה איכותי מפולים טריים במשלוח עד הבית. צילום: טל סיון צפורין 

 

 

11. טעימת קפה: להעמיק את הקשר עם עולם ותרבות הקפה

אלו אירועי חובה לא רק למקצוענים, אלא גם לכלל שותי הקפה (ולא הזכרנו את אלו שמעדיפים קפסולות קפה). ב-2022 נראה יותר ויותר בתי קלייה ובתי קפה שעורכים סדנאות קפה וערבי טעימת קפה (Coffee Tasting),שבהם הצרכנים לומדים להתבונן על הטעמים והארומות שבמשקה, מתענגים על תערובות מעניינות ומגוונות ונחשפים לבתי קלייה חדשים. ערבי טעימת קפה הם אירועים שבהם כולם מרוויחים: אוהבי הקפה, שמעמיקים את הידע שלהם בעולם הקפה, ובתי הקפה והקלייה שמקרבים את הלקוחות לתרבות הקפה ומעמיקים איתם את הקשר

 

טעימת קפה. כבר לא רק בעולם היין. צילום: עידית בן עוליאל

 

כל שעה היא שעה טובה לקפה. בייחוד כזה שמתלווה אליו עוגיה טובה. צילום: עידית בן עוליאל

 

**********************************

כתבה: שרון בן דוד

ערכה: מרב סריג