מעדניות פריזאיות

בפריז יש רבבות מסעדות, ולכולן יהיה קשה להתחרות בארוחת הפיקניק שתרכיבו בעצמכם מחומרי הגלם המשובחים הנמכרים בשווקי האוכל, בסופרמרקטים, בחנויות מתמחות וכמובן - במעדניות המעולות של פריז

בפריז יש רבבות מסעדות, ולכולן יהיה קשה להתחרות בארוחת הפיקניק שתרכיבו בעצמכם מחומרי הגלם המשובחים הנמכרים בשווקי האוכל, בסופרמרקטים, בחנויות מתמחות וכמובן - במעדניות המעולות של פריז

כמעט בכל יום אני מקבלת מיילים עם בקשות שקשורות למסעדות בפריז. לא פשוט להמליץ ולקלוע לטעמו של כל אחד, במיוחד כשמדובר בעיר שיש בה כ-40 אלף מסעדות (יש כל מיני תיאוריות על מספר המסעדות הפריז, כולן מדברות על כמה עשרות אלפים). מביסטרואים פריזאיים טיפוסיים, עובר במסעדות מתוחכמות יותר וכלה במסעדות יוקרה שמעוטרות בכוכבי מישלן.

המבחר עצום ולעתים מבלבל. כיאה לעיר קוסמופוליטית שבה אוכלוסיות ממדינות רבות, פריז מציעה אוכל ממגוון גדול של מטבחים ובמנעד מחירים שמאפשר לכל אחד בעצם ליהנות מארוחה טובה.

ולמרות זאת, לדעתי אחת הארוחות הטעימות והמספקות ביותר שאפשר לאכול בפריז היא ארוחת הפיקניק, שכל אחד יכול להרכיב לעצמו מחומרי הגלם המשובחים הנמכרים ברחבי העיר, בשווקי האוכל, בסופרמרקטים, בחנויות מתמחות ובמעדניות מעולות. לחמים טריים, גבינות, ממרחים, ירקות, יין טוב ואתם מסודרים.

הנה כמה המלצות על מעדניות מעולות בעיר האורות, בהן תוכלו להצטייד לפיקניק או לקחת הביתה. ננצל את ההזדמנות לטיפ חשוב: את האוכל שאתם רוכשים בפריז, מומלץ בחום לארוז במזוודה ולא בתיק היד העולה אתכם למטוס. רוב מוצרי המזון לא עוברים את הבידוק הביטחוני של תיקי היד.

המעדנייה הגדולה

LA GRANDE EPICERIE

אם יש מקום אחד שאני מוכנה לבלות בו כל יום ואף פעם לא ימאס לי, הרי זו ללא ספק מעדניית הגורמה לה-גרנד-אפיסרי (בתרגום חופשי: המעדנייה הגדולה). היא משמשת כאגף הגורמה של בית הכלבו לה-בון-מרשה, שקיים מאז שנת 1852 ונחשב לבית הכלבו הראשון בעולם (גם אם יש שחולקים על הקביעה הזו). כיום ניתן למצוא בו את כל מותגי היוקרה - לואי וויטון, דיור ודומיהם - אבל גולת הכותרת היא הגרנד אפיסרי.

דוכן קפה ותה, לה-גרנד-אפיסרי. צילום: שרון היינריךדוכן קפה ותה, לה-גרנד-אפיסרי. צילום: שרון היינריך

מחלקת האוכל של הבון מרשה נפתחה בשנת 1923 והתמחתה בעיקר בסוגים שונים של תה משובח ומוצרים משומרים ייחודיים. ב-1978 היא הפכה לאגף נפרד בבית הכלבו, ומאז עוד עברה שינויים שונים ולאחרונה אף שופצה כליל. כיום מדובר במעדניית הגורמה הגדולה והנחשבת ביותר בפריז.

צנצנות עוגיות, לה-גרנד-אפיסרי. צילום: שרון היינריך

מגוןן צנצנות מעוצבות עם מוצרים איכותיים. צילום: שרון היינריך

ביצים במחלקת התוצרת הטרייה של לה-גרנד-אפיסרי. . שרון היינריך, פריז של שרוןביצים במחלקת התוצרת הטרייה של לה-גרנד-אפיסרי. צילום: שרון היינריך

במעדנייה ארבע מחלקות מרכזיות: מצרכי מזון, תוצרת טרייה (פירות וירקות, גבינות, פירות ים, דגים, בשרים), יינות ואלכוהול, להם מוקדשת קומה שלמה, ואוכל המיוצר במקום. חומרי הגלם נבחרים בקפידה ומגיעים מרחבי תבל, וישנה גם פטיסרי משובחת, שמציעה מגוון קינוחים טריים המיוצרים במקום.

מחלקת היין של המעדניה. צילום: שרון היינריךמחלקת היין של המעדניה. צילום: שרון היינריך

השרקוטרי שמהווה גם עמדת השרקוטרי שמהווה גם "עמדת נשנושים". צילום: שרון היינריך

אפשר לבלות במקום זמן ארוך. הוא נעים מאוד, יש אזורים בהם ניתן לשבת ולהזמין טעימות, ותהיו מוקפים כל הזמן בחומרי גלם מעולים.

קוויאר. צילום: שרון היינריךקוויאר. צילום: שרון היינריך

ריבות של כריסטין פרבר שנחשבות לריבות מאוד טובות בצרפת. צילום: שרון היינריךריבות של כריסטין פרבר שנחשבות לריבות מאוד טובות בצרפת. צילום: שרון היינריך

הפטיסרי של הגראנד אפיסרי נחשבת מאוד והקינוחים שהיא מוכרת מיוצרים בכל יום וטריים תמיד. גם באגף הבולנז'רי תוכלו ליהנות ממאפים טריים הנאפים מול עיני הלקוחות ברציפות לאורך כל היום.

הפטיסרי של המעדניה - מון בלאן עם ערמונים. צילום: שרון היינריךהפטיסרי של המעדניה - מון בלאן עם ערמונים. צילום: שרון היינריך

אחד החלקים המעניינים של המעדנייה הוא אזור המעוצב כשוק, שמציע מגוון גדול של פירות וירקות מהטובים שתוכלו למצוא בפריז. ממש בצמוד ל"שוק" נמצאות עמדות של דגים ופירות ים, גם הם מהטובים שטעמתם, כמו גם גבינות ובשר טרי. 

השוק הפנימי המעוצב

מדפי הירקות והפירות. צילום: שרון היינריךמדפי הירקות והפירות. צילום: שרון היינריך

אחת הפינות האהובות עליי מוקדשת כולה לפטריית הכמהין, או Truffe בצרפתית. יש בה מוצרים כמו מלח עם כמהין, שמן כמהין, גבינות, נקניקים ואפילו קשיו עם כמהין (סכנת התמכרות!). אם תחפצו, תוכלו גם לשבת על אחד מכסאות הבר שבעמדה לארוחה קלילה של ריזוטו עם כמהין, פסטות, מרקים ועוד - כולם עם כמהין. 

דוכן הכמהין של לה-גרנד-אפיסרי. צילום: שרון היינריךפינת הכמהין של לה-גרנד-אפיסרי. צילום: שרון היינריך

אם אתם חובבים של כלי בית ומכשירים חשמליים, מומלץ לעלות לקומה שמעל קומת חומרי הגלם. תמצאו בה מגוון גדול של כלים ומכשירים איכותיים למטבח.

LA GRANDE EPICERIE

38 rue des Sevres  פינת רחוב Bac (144 rue du Bac )

75007 Paris

שעות פתיחה: שני עד שבת 08:30-21:00

מטרו : Sevres-Babylone

 

גאלרי גורמה

GALERIES LAFAYETTE GOURMET

אם יש לכם רק כמה שעות, לכו לגאלרי גורמה של לאפייט.

כשהייתי רק תיירת בפריז, אחד היעדים אליהם תמיד הייתי מגיעה היה קומת המזון של גאלרי לאפייט. באותם זמנים, הקומה הייתה חלק קטן מתוך אחד האגפים המרכזיים של בית הכלבו הגדול הזה. בהמשך, הוחלט להעביר את כל אגף האוכל למבנה אחר שבו היה עד אז אגף כלי הבית. היום, דרים באותו המבנה אגף המזון ואגף כלי הבית וביחד מהווים אתר עלייה לרגל לחובבי קולינריה מכל העולם.

דוכן השרקוטרי בו מוכרים גם כריכים עם מגוון נקניקים. צילום: שרון היינריךדוכן השרקוטרי בו מוכרים גם כריכים עם מגוון נקניקים. צילום: שרון היינריך

דוכן הגבינות. צילום: שרון היינריךדוכן הגבינות. צילום: שרון היינריך

על המיקום של בית הכלבו, ליד האופרה, לא צריך להרחיב. מדובר באחד האיזורים המתוירים ביותר של פריז, וככזה הרי שחלק גדול מהמבקרים במקום הם תיירים המעוניינים להצטייד בחומרי גלם איכותיים. בנוסף למחלקות המזון הפזורות על-פני שתי קומות (קומת כניסה והקומה שמתחתיה), תוכלו לטעום גם כמה ממותגי הפטיסרי, השוקולד והמאפים של פריז והכל תחת קורת גג אחת.

באזור הממתקים של גאלרי גורמה.באזור הממתקים של גאלרי גורמה. צילום: שרון היינריך

קרם ערמונים. צילום: שרון היינריךקרם ערמונים. צילום: שרון היינריך

בניגוד לגראנד אפיסרי המתהדרת במחלקות ייצור משלה, בגאלרי גורמה יש שורה של סניפים קטנים/עמדות מכירה של כמה מותגים נבחרים, המפוזרים בתוך מתחם המזון. 

בקומת הכניסה למבנה תמצאו דוכן מקרונים של גאון הפטיסרי פייר הרמה, וכן עמדת מכירה של L'Eclaire de Genie, מותג האקלרים של השף פטיסייר כריסטוף אדם (חנות הקונספט שלו, בה נמכרים אקלרים במילויים שונים ומגוונים היא זו אשר סימלה את תחילת עידן המונו - פרודקט בפריז, קרי מוצר אחד עליו מבוססת חנות שלמה). 

דוכן המקרונים של פייר ארמה. צילום: שרון היינריךדוכן המקרונים של פייר הרמה. צילום: שרון היינריך

אקליירים של כריסטוף אדם. צילום: שרון היינריךאקליירים של כריסטוף אדם. צילום: שרון היינריך

ממש מולו, נמצאת עמדת המכירה של השף פטיסייר המפורסם אאוקי (AOKI), היפני שהביא את ניחוח המאצ'ה (תה ירוק יפני) לפטיסרי הצרפתית. גם את השוקולטייר בעל איתור ה-MOF (התואר היוקרתי לאומני מלאכות היד בצרפת) ז'אן-פול אבה (Jean-Paul Hevin) תמצאו ממש מאחורי העמדה של אאוקי. 

קינוחים של אאוקי. צילום: שרון היינריךקינוחים של אאוקי. צילום: שרון היינריך

לצדם, נמצאת המאפייה של בנואה קאסטל מפטיסרי - בולנז'רי Liberte המפורסמת בזכות הלחמים המעולים שלה והבראנצ'ים של סופי השבוע. בדוכן המכירה שלו בגאלרי, מוכר קסטל בעיקר קינוחים, לחמים ומאפים הנאפים במקום לאורך כל היום.

מעדניות בפריז. שרון היינריך, פריז של שרוןבולנז'רי Liberte המפורסמת בזכות הלחמים המעולים שלה והבראנצ'ים של סופי השבוע. צילום: שרון היינירך

עוד מותג מעניין מאוד שכדאי לבדוק הוא השוקולד של השף המפורסם אלאן דוקאס, המיוצר במפעל שנמצא בלב פריז. את השוקולד שלו מוכר דוקאס בחנות הצמודה למפעל שברובע ה-11 ליד כיכר הבסטיליה ובשתי נקודות מכירה נוספות בפריז, אחת מהן בתוך הגאלרי. 

מבחר גדול של מוצרי סלמון מעושן.מבחר גדול של מוצרי סלמון מעושן. צילום: שרון היינריך

ירקות כבושים בגאלרי גורמה.ירקות כבושים בגאלרי גורמה. צילום: שרון היינריך

בנוסף לדוכני הפטיסרי, השוקולד וחומרי הגלם הרבים המסודרים על-פי מחלקות (פירות וירקות, גבינות, שוקולד, ממתקים, ממרחים, ביסקוויטים ועוד) תוכלו גם לאכול במקום, בדוכני אוכל ממגוון מטבחים - דים סאם, אוכל איטלקי, אוכל לבנוני, קוויאר, גבינות, פירות ים ודגים, ועוד. 

GALERIES LAFAYETTE GOURMET

35 Boulevard Haussmann

75009 Paris

שעות פתיחה: שני עד שבת 08:30-21:30

מטרו: Opera, או Chaussee D'antin - la Fayette

 

מעדניית אדיאר נפתחת מחדש

HEDIARD 

כיכר המדלן מפורסמת בעיקר בזכות הכנסייה הגדולה שבמרכזה וחנויות המזון המיוחדות הסובבות אותה. תיירים רבים שפוקדים את מעדניית פושון המפורסמת, מדלגים בטעות על מעדניית אדיאר הידועה קצת פחות, שהיא אחת המעדניות הכי מעניינות בעיר.

את המותג הזה יצר למעלה מ-150 שנים פרדיננד הדיאר. ב-1854 הוא פתח את החנות הראשונה ברובע התשיעי. ב-1870 נפתחה החנות היפהפיה במדלן, והפכה מייד לסניף הדגל ולמקום עלייה לרגל של פודיז מכל העולם.

באדיאר תמצאו מחלקות שונות של חומרי גלם יבשים כולל מגוון גדול של תה וקפה, יינות, שוקולד, מרמלדות ופירות מסוכרים, כבדי אווז ומגוון ממרחים. אדיאר ידועה, בין השאר, גם בזכות אריזות השי האלגנטיות שלה, שעשו את הופעת הבכורה שלהם בשנת 1935 וממשיכות לככב עד היום. 

בימים אלה מסתיים שיפוץ גדול במעדנייה. בסיומו יוכפל השטח שלה פי שלושה, וקומות המסעדה והמשרדים שמעליה יוקדשו גם הן לממכר חומרי גלם מעולים. מן הסתם, זה יתרום למיצוב שלה כאחת המעדניות היותר מעניינות וחשובות בפריז. 

HEDIARD

21 Place de la Madeleine

75008 Paris

שעות פתיחה: יש להתעדכן בשעות הפתיחה החדשות באתר.

מטרו Madeleine  

 

החלום של דלפין פליסון

LA MAISON PLISSON

פליסון היא אחת המעדניות הצעירות ביותר בפריז. היא נפתחה באמצע 2015 באחד האזורים היותר מגניבים של העיר, ברובע השלישי בואך איזור המארה.

פליסון היא הגשמת החלום של דלפין פליסון, שהגיעה בכלל מעולם האופנה. בהשפעת ביקוריה בארצות הברית בתחילת שנות ה-90, כשהוקסמה ממעדניות כמו Dean and Deluca ו-Whole Foods, היא החליטה לייבא את הקונספט ולהקים בפריז "מעדניית עילית עם חווית קנייה מעוררת חושים ושירות מעולה".

אקססוריז ממותגים של פליסון. צילום: שרון היינריךאקססוריז ממותגים של פליסון. צילום: שרון היינריך

המעדנייה הזו קטנה אמנם ביחס לקומות הגורמה של בתי הכלבו הגדולים שהוזכרו קודם, אבל ניתן למצוא בה חומרי גלם מעולים מאזורים שונים בצרפת, אותם פליסון בוחרת בקפידה ובכשרון. בסך-הכל יש במעדנייה כ-3000 מוצרים, רובם מצרפת, וכולם עברו מבדקים ומבחני טעימה של צוות שהורכב ממומחי קולינריה, שפים, קניינים, ילדים, מבקרי מסעדות ועוד.

פליסון עצמה אומרת שרצתה ליצור משהו שאיננו מעדנייה קלאסית אבל גם לא סופרמרקט, ובכל זאת נותן משהו משני הדברים - מקום בו ניתן לעבור ממחלקה למחלקה ולהשלים את "מה שחסר בבית", בדומה קצת לחוויית השוק הפריזאי.

יהיו כאלה שיגידו לכם שזו "המעדנייה של הבובוז" (BoBos, "בורגנים בוהמיינים"), כלומר מתאימה יותר לבעלי הכנסות גבוהות שרק באו לגור בשכונה המגניבה. האמת הפשוטה היא שמדובר במוצרים איכותיים מאד והמחירים שלהם בהתאם. גם מי שלא נוהג לקנות מוצרים כאלה ביומיום, יהנה לבקר במקום ולא יצא בידיים ריקות.

מעדנים טריים במעדנייה של פליסון.מעדנים טריים במעדנייה של פליסון. צילום: שרון היינריך

אזור הגבינות במעדנייה.אזור הגבינות במעדנייה. צילום: שרון היינריך

שטח המעדנייה הוא כ-500 מטרים רבועים, והיא בנויה משני מתחמים מרכזיים. במתחם הראשון נמצאת המעדנייה עצמה, ובשני בולנז'רי ומסעדה שמופרדים זה מזה בקיר ובו חלון זכוכית גדול (כך שאפשר לצפות במלאכת האפייה בזמן שאוכלים במסעדה) 

אריזות חמאה של חברת בורדייה מנורמנדי. צילום: שרון היינריךאריזות חמאה של חברת בורדייה מנורמנדי. צילום: שרון היינריך

מדפי הפסטה במעדנייה.מדפי הפסטה במעדנייה. צילום: שרון היינריך

בבולנז'רי נאפים בכל יום מאפים ולחמים טריים, ובמסעדה אפשר לשבת לאכול בכל שעות היום מנות שמבוססות על חומרי הגלם הטריים הנמכרים במעדנייה. במקום מוגשים מרקים טריים, סלטים, קישים, ומנות צמחוניות שונות. 

דליקטסן, פריז של שרון - כתבת מעדניות בפריזהמסעדה עם מבט על הבולנז'רי שנמצאת בקצה. צילום: שרון היינריך

הביקור במקום הוא חוויה מעניינת מאוד לחובבי קולינריה. תחת קורת גג את תוכלו למצוא מעדנים רבים, מלוחים ומתוקים, כמו גם אגף יינות עם כמה מאות סוגי בקבוקים, קצבייה, מחלקת נקניקים, מחלקת גבינות ומחלקת פירות וירקות. וכאמור, בנוסף לאפשרות לרכוש חומרי גלם, ניתן לאכול במסעדה של פליסון וגם לקחת הביתה ארוחות מלאות.

 

MAISON PLISSON

98 Boulevard Beaumarchais

75003 Paris

שעות פתיחה: שני עד שבת 08:30-21:00 וראשון 08:30-17:00

מטרו : Saint-Sebastien - Froissart

שרון היינריך, קונדיטורית החיה בפריז, היא בעלת הבלוג Paris chez Sharon ומחברת הספר "הפטיסרי הטובות בפריז - מדריך לבוטיקי עוגות ומתוקים". מקיימת, בין השאר, סיורים קולינריים בפריז.

***