בחירת זמן ואופן אספקה

כדי להתחיל להזמין יש לבחור תאריך ואופן האספקה

הקרפלך של סבתא

הקרפלך של סבתא

גם אם אתם לא זוכרים את הקרפלך כמאכל ילדות אהוב, יש סיכוי טוב שיפתיעו ויעוררו בכם זכרונות של בית ושל שולחן חג, ושל סבתא שבודקת שהשארתם צלחת ריקה. קבלו: מתכון הקרפלך המדויק והמצוין של הדליקטסן

ישנם טעמים שצרובים עמוק ב-DNA שלנו. הם פשוט יושבים שם, בלי צורך להסביר את עצמם, גם אם לא עלו בפועל על שולחן כלשהו של ילדותנו, מוגשים מתוך סירים מהבילים של סבתא אהובה. 

נגיד, קרפלך. הם לא זכורים לי כמאכל ילדות, למרות שאם לשפוט לפי אילן היוחסין שלי הם לגמרי היו אמורים להיות. ייתכן מאד שהם חלפו שם מדי פעם, אבל אני לא ממש זוכרת (סביר שזה קשור לסרבנות אוכל ילדית מצויה). ועדיין, אחרי שסיימתי לקפל את המתכון הזה ולחלוט אותו במים רותחים, והגיע הרגע לטעום, הטעמים היו לחלוטין מוכרים. טעמים של ילדות ושל בית של סבא וסבתא.


קרעפלך במרק צחקרפלך עם טעמים של ילדות ושל בית של סבא וסבתא.

 

לעיתים אני חושבת שזה בדיוק מה שאנחנו רוצים למצוא בארוחות חג - רגע של שיבה הביתה. לבית ההוא, מפעם, מילדותנו. מהזמן שבו החגים הם קסומים ומופיעים לעיתים מרוחקות ומרגשות (כי השנים עוד לא אצו להן מהר מהר כפי שעכשיו). חגים שהם שולחנות חגיגיים במיוחד, מוקפים פנים מאירות, והטרחה שבהם נסתרת מן העין. חגים בהם הארוחות נמשכות לאיטן, ממנה ראשונה, למרק, לעיקריות שמוגשות לשולחן ברוב טקס לילדים שנרדמים לפני הקינוח.

הקרפלך האלה הם בדיוק הדבר החמקמק והבלתי מוסבר, שיחבר בין שולחן ארוחת החג של עכשיו לאלו שהיו אי אז. בין אם מגישים אותם במרק צח שאליו נולדו, או מייעדים אותם לאכילה במזלג וסכין בתוספת בצל מטוגן ושמנת חמוצה, הם עדיין יגרמו לסבתא ללחוש לכם באוזן כשתלעסו. אז אל תשכחו לסיים מהצלחת, היא מסתכלת.

מתכון לקרפלך בשר של הדליקטסן

כ-50 יחידות

המצרכים לבצק

  • 600 גרם קמח לבן
  • 300 מ"ל מים רותחים
  • 1 ביצה
  • 30 גרם מלח
  • 30 גרם שמן קנולה

 

הכנת הבצק

שמים את הקמח והמלח בקערת מיקסר ומערבבים עם וו לישה. תוך כדי ערבוב מוסיפים את המים הרותחים, מחכים שתי דקות ומוסיפים את הביצה והשמן, וממשיכים בעיבוד עוד כ-7 דקות. מוציאים את הבצק מקערת המיקסר, עוטפים בניילון נצמד ונותנים לו לנוח לפחות חצי שעה. אפשר גם לילה במקרר.

 

הבצק של הקרעפלךתכף יהיו כאן קרפלך. בצק רך ונעים בדרך למנוחה קצרה, לפני הקיפולים

 

 

המצרכים למילוי

  • 500 גרם שפונדרה בקר
  • 500 גרם שריר בקר או בשר בקר רזה לבישול
  • 2 בצלים
  • 2 גזרים
  • 3 גבעולי סלרי
  • 1 בצל לבן קצוץ ומאודה במעט שמן
  • מלח, פלפל, עלה דפנה

הכנת קרעפלך. אילוסטרציה.המצרכים להכנת הקרפלך שיחזיר אתכם לילדות

 

הכנת המילוי

מכניסים את כל המצרכים לסיר לחץ, מכסים במים ומבשלים במשך שעה וחצי. מקררים עד שניתן לגעת בידים (אבל לא במקרר). הבשר צריך להיות רך ונוח לפירוק. מסננים ושומרים את הנוזל.

מפרקים את נתח הבשר בידיים לחוטים דקים וקצרים. חתיכות גדולות או שומן קוצצים בסכין. קוצצים ומוסיפים גם גזר אחד ובצל אחד מהירקות שבסיר. מוסיפים את הבצל המטוגן/מאודה וטיפה מציר הבישול, ליצירת תערובת לחה ונוחה לעבודה (הכמות הרצויה של הנוזל תלויה בעסיסיות של הבשר וכמות השומן). מקררים טוב לפני שממלאים.

 

הכנת הקרפלך

מרדדים את הבצק לעובי של 2 מ"מ וקורצים עיגולים בקוטר של 7 ס"מ.

קורצים עיגולים בקוטר של 7 סנטימטרמרדדים את הבצק וקורצים לעיגולים. או כמו שאנחנו קוראים לזה - ריפוי בעיסוק

 

מניחים מעט מילוי בכל עיגול, מקפלים לחצי עיגול, מצמידים את שולי הבצק ולוחצים כך שידבקו היטב. מקרבים את הפינות של החצי עיגול זה לזה ומצמידים בלחיצה.

 

 

ממלאים את עיגולי הבצק

מצמידים את פינות חצי העיגולים ויוצרים את הקרפלךהקרפלך האלה הם בדיוק הדבר החמקמק והבלתי מוסבר, שיחבר בין שולחן ארוחת החג של עכשיו לאלו שהיו אי אז.

 

 

מבשלים את הקרפלך במים רותחים עם מלח, כאשר הם צפים, מבשלים עוד 2-3 דקות ומוציאים לקערה, מטפטפים מעט שמן קנולה ומפזרים בצל מטוגן ופטרוזיליה קצוצה, מתבלים בפלפל שחור טחון טרי ומגישים.

 

מתבלים בפלפל שחור טחון טרי ומגישים

קרפלך עם שמנת חמוצהקרפלך של הדליקטסן עם בצל מטוגן ושמנת חמוצה.

 

אופציה שנייה להגשה: מייד אחרי הבישול מכניסים למי קרח ומסננים. מטפטפים מעט שמן, רק כדי שלא יידבקו. מחממים ומגישים עם מרק עוף או בשר.

 

מחממים את הקרפלך ומגישים עם מרק עוף או בשרקרפלך של הדליקטסן עם מרק עוף צח. ביס של בית.

 

 

  Chocolate / Salt טל סיון-צפורין היא צלמת וסטייליסטית ובעלת הבלוג

***

שתפו את הכתבה
פוסטים אחרים שאולי יעניינו אותך
  1. מתכון למרק עוף של רותי ברודו
    הנקראים ביותר

    עבור חלק מאתנו, לפחות, אין דבר שמזכיר יותר בית מאשר מרק עוף. ראש השנה, יום כיפור, ערב פסח או סתם יום חורפי, אחרי הפצרות רבות, רותי הסכימה לגלות לנו איך מכינים את המרק שלה

    קרא עוד