פריזאית ביפן - מסע בעקבות המתוקים

עולם המתוקים היפני שונה מאוד ממה שאנחנו מכירים. הממתקים היפניים מתבססים על חומרי גלם כמו אורז, אזוקי ותה ירוק, בטעמים ומרקמים מפתיעים. מרתק במיוחד המפגש עם עולם הפטיסרי הצרפתי, שבו באה לידי ביטוי ההערצה המשותפת של שתי התרבויות לאסתטיקה, דיוק וחומרי גלם מעולים. שרון היינריך חזרה מיפן עם המלצות. חלק א'

תור משתרך ליד מבנה קטן בשכונה שקטה של טוקיו. עשרה אנשים עומדים וממתינים בשקט, מציצים מדי פעם אל תוך המבנה דרך החלון הצדדי הפתוח לרחוב. בפנים, שני אנשים עומדים ליד גריל עם גחלים בוערות, אוחזים מוטות שבקצה כל אחד מהם תבנית מברזל יצוק בצורה של דג. כמו משחקים בכדורגל שולחן, הם מסובבים את מוטות הברזל על הגריל ומדי פעם פותחים אחד מהם ומשחררים ממנו מאפה שחום בצורת דג, שמחליק לו במסילה אל מסוע איטי.

 

התבנית הריקה נפתחת. אחד העובדים יוצק לתוכה מעין בלילה של פנקייק ועליה מניח כמות נדיבה של מחית שעועית אדומה מתוקה. עוד כף של בלילה והתבנית נסגרת על חומר הגלם הנוזלי. בעוד דקות אחדות יחליק לו הדג אל המסוע ויגיע לידיה של עובדת מסורה היושבת על כיסא קטן ומגלפת את הקצוות של המאפה, שיהיה מושלם. כאלה הם היפנים, שואפים לשלמות.

מחית שעועית אדומה בתבנית הברזל בצורת דג
מחית שעועית אדומה בתבנית הברזל בצורת דג - עוד דקות אחדות יחליק לו הדג אל המסוע ויגיע לידיה של עובדת מסורה היושבת על כיסא קטן ומגלפת את הקצוות של המאפה.

העובדת המסורה שיושבת ומגלפת את הקצוות של המאפה

העובדת המסורה שיושבת ומגלפת את הקצוות של המאפה - כאלה הם היפנים, שואפים לשלמות. 

המאפה בצורת הדג, על המסוע

פתאום יוצאת המגלפת ומוסרת הודעה לעומדים בתור, ביפנית כמובן. אחד הלקוחות החליט לקחת 50 דגים ולכן ההמתנה תתארך. אף אחד לא זז, איך אפשר לזוז בלי הדג. את הדגים של האיש אורזים בקופסא יפה ובנייר אריזה שעליו, איך לא, איורי דגים. סרט נמתח אל אחת מפאות הקופסא ואז מקופל לחצי, כדי להשאיר ממנו בדיוק את האורך הרצוי לקשירת הפרפר בסיום.

 

הלקוח עוזב את המקום עם חמישים המאפים שלו, ונרשמת הקלה. המכירה ממשיכה. במקביל מתקבלת הזמנה בטלפון לעוד 20 דגים ואחרי כמה דקות מגיע מישהו מהבית ממול לקחת אותם. הצלחנו לשים יד על דג, הטאיאקי בידינו, וכמה שהוא טעים, הטעים ביותר שטעמנו ביפן.

מאפי הדג הממולאים

עולם המתוקים היפני שונה מאוד מזה שאנחנו מכירים מהמערב. הממתקים היפניים מבוססים ברובם על אורז, אזוקי (שעועית אדומה), תה ירוק, מרקמים וטעמים שעד לפני כמה שנים לא היו מוכרים כלל במחוזותינו. 

את מאפי הדג אורזים בקופסא יפה ובנייר אריזה שעליו איורי דגים

את הדגים אורזים בקופסא יפה ובנייר אריזה שעליו, איך לא, איורי דגים. סרט נמתח אל אחת מפאות הקופסא ואז מקופל לחצי, כדי להשאיר ממנו בדיוק את האורך הרצוי לקשירת הפרפר בסיום. 

עולם המתוקים היפני שונה מאוד מזה שאנחנו מכירים מהמערב. הממתקים היפניים מבוססים ברובם על אורז, אזוקי (שעועית אדומה), תה ירוק, מרקמים וטעמים שעד לפני כמה שנים לא היו מוכרים כלל במחוזותינו. אבל כמו שהמאצ'ה והאנקו (המחית המתוקה של השעועית האדומה) הגיעו אלינו, כך הגיעו השף פטיסיירים הצרפתים אל יפן.

 

מדובר במפגש מרתק ומתבקש בין שתי מדינות שחולקות הערצה לאסתטיקה, דיוק וחומרי גלם מעולים. היום, עם הפתיחות שנוצרה ביפן כלפי המערב ועם התפתחות הפטיסרי הצרפתית גם מחוץ לרפובליקה, מתקיים חילוף תרבויות מרתק כששף פטיסיירים יפנים פותחים חנויות בפריז ועמיתיהם הצרפתים פותחים חנויות ביפן.

 

אין סוף לעושר התרבותי והקולינארי שאפשר למצוא ביפן 

כשמגיעים ליפן מגלים אפשרויות בלתי מוגבלות, פשוט אין סוף לעושר התרבותי והקולינארי שאפשר למצוא בה. בחרתי להמליץ לכם על כמה מקומות בהם כדאי לבקר וסוגים של קינוחים שלדעתי כדאי לטעום. אנחנו התחלנו את הטיול שלנו באוסקה, משם עברנו לקיוטו, קאנאזוואה, טאקאימה וטוקיו. בכל אחד מהמקומות האלה ניסינו אינסוף מתוקים ובערבים מהלנו אותם בראמן, סושי או גיוזה. הטיפ החשוב ביותר מבחינתי הוא: נסו הכל! לעתים הטעמים והמרקמים יהיו לכם מוזרים ולא קשורים בכלל לקינוחים שאנחנו מכירים, אבל החוויה פשוט מופלאה.

 

שם המקום: Taiyaki Wakaba

 

כתובת: 1-10 Wakaba Shinjuku-ku Tokyo 

 

שעות פעילות: שני-שבת 9:00-17:00  

 

גלידה יפנית עם מאצ'ה (אבקת תה ירוק)כשמגיעים ליפן מגלים אפשרויות בלתי מוגבלות, פשוט אין סוף לעושר התרבותי והקולינארי שאפשר למצוא בה. 

עוגת גבינה מרטיטה

Rikuro Ojisan no Mise Namba

 

אוסקה היא העיר הדרומית ביותר בה ביקרנו ביפן. רבים מדלגים עליה כי יצא לה שם של עיר שאין הרבה לראות בה, וגם אנחנו נחתנו בעיר ושהינו בה לילה אחד בלבד. בדיעבד, לא הספקנו לראות הרבה ממנה אבל הרגשנו שיש בה משהו מעניין מאוד ואין ספק שעוד נחזור אליה.

 

אחד החלקים המעניינים ביותר בעיר הוא נמבה (Namba), אזור שבנוי כרשת של פסאז'ים ורחובות עמוסי חנויות ומסעדות, עם אווירה מחשמלת וצעירים רבים שיוצאים לבלות בו. באחד הפאסז'ים נמצא גן עדן לחובבי עוגות גבינה. במקום הקטן הזה מייצרים במהלך כל היום ללא הפסקה עוגות גבינה רוטטות, לעיני הלקוחות. הכנסו פנימה ותוכלו לצפות בכל התהליך. ברגע שמגש של עוגות יוצא מהתנור (וזה קורה כל הזמן) הן מועברות לקדמת החנות שם מטביעים עליהן עם ברזל מלובן את סימן ההיכר של החנות.

עוגות הגבינה היפניות, רגע לפני האפייה
עוגות הגבינה היפניות, רגע לפני האפייה. 
העוגות מועברות לקדמת החנות שם מטביעים עליהן עם ברזל מלובן את הלוגו
העוגות מועברות לקדמת החנות שם מטביעים עליהן עם ברזל מלובן את הלוגו.

ניתן לרכוש עוגה שלמה או פרוסת עוגה בחלון החנות, או לשבת בפנים ולראות את המוכרת שוקלת את המיץ שהזמנתם, כדי שכל לקוח יקבל בדיוק אותה כמות. העוגה אפויה עד למידה שבה היא מגובשת אך רוטטת מאוד למגע, מעין ספוג רך שנמס בפה כמו ענן. כיאה לטעם היפני כמות הסוכר בעוגה קטנה מאוד, כך שאפשר לסיים פרוסה גדולה בכיף ולא להרגיש כבדים מדי.

 

כמות הסוכר בעוגה קטנה, כך שאפשר להתמודד עם פרוסה גדולה

העוגה אפויה עד למידה שבה היא מגובשת אך רוטטת מאוד למגע, מעין ספוג רך שנמס בפה כמו ענן. כיאה לטעם היפני כמות הסוכר בעוגה קטנה מאוד, כך שאפשר לסיים פרוסה גדולה בכיף ולא להרגיש כבדים מדי. 

שם המקום: Rikuro Ojisan no Mise Namba

 

כתובת: 3 Chome-2-28 Nanba, Chuo, Osaka, Osaka Prefecture 542-0076

 

שעות פעילות: כל יום 9:30-21:30‏

 

פנקייק מאצ'ה בקיוטו 

Umezono Café & Gallery

 

אחרי אוסקה המחשמלת הגענו לאהובתי קיוטו. מבחינתי זו העיר הקסומה ביותר ביפן. עיר מלאה בניגודים של ישן וחדש, עטופה בהיסטוריה ובטבע, במקדשים ובקימונו ולצד זה מתפתחת, מלאה במקומות מודרניים, חנויות מקסימות ואנרגיות מחממות לב. קיוטו היא העיר בה הרגשתי את האיזון הזה שאני מחפשת בכל מקום אליו אני מגיעה. יש שיגידו שהיא משעממת או אטית מדי, אבל עבורי זה המקום אליו אני רוצה לחזור כשאני חושבת על יפן.

 

אל המקום הקסום הזה, הנמצא הרחק מאזורי התיירות, הגענו אחרי מחקר מעמיק. זהו בית קפה קטן וחמים בעיצוב יפני, בו טעמנו את אחד הפנקייקים הטובים ביותר בטיול. מגוון של מנות מופיעות בתפריט, לא את כולן הצלחנו להבין, אז החלטנו להתבונן בצלחות של המקומיים ובחרנו את המנות שהכי סקרנו אותנו.

Umezono Café & Gallery

Umezono Café & Gallery -  בית קפה קטן וחמים בעיצוב יפני, בו טעמנו את אחד הפנקייקים הטובים ביותר בטיול.

המנה הראשונה שהזמנו הייתה פנקייק עם מאצ'ה (אבקת תה ירוק יפני) שהוגש עם מחית אזוקי מתוקה וחמאה. קשה לתאר במילים את העדינות של הפנקייק ואת הרכות שלו. שילוב הטעמים של המאצ'ה, השעועית האדומה והחמאה היה נפלא. 

 

היפנים, חשוב להסביר, מתים על פנקייקס. אפשר למצוא אותם כמעט בכל מקום בכל מיני צורות, ולעיתים קרובות גם יש קהל גדול של מקומיים שמחכה בתור כדי לאכול אותם. בטוקיו למשל המתנו שעתיים כדי לטעום את הפנקייק הטוב בעיר (נספר עליו בחלק השני של הכתבה).

 פנקייק מאצ'ה של Umezono Café & Gallery

פנקייק עם מאצ'ה שהוגש עם מחית אזוקי מתוקה וחמאה. קשה לתאר במילים את העדינות של הפנקייק ואת הרכות שלו. שילוב הטעמים של המאצ'ה, השעועית האדומה והחמאה היה נפלא. 

המנה השנייה שהזמנו הייתה ווארבי מוצ'י. אתם בוודאי אומרים לעצמכם עכשיו ווארבי מה?! אז ככה: מוצ'י הוא ממתק יפני עשוי אורז מוצ'יקו, ממנו מכינים מעין קמח דביק. וכשאני אומרת דביק הכוונה לממש דביק, מעין מרקם כזה שאין לי מושג איך החליטו שהוא הוא הקינוח האולטימטיבי. אוהבים או לא, זה עניין של טעם, אבל כשאתם ביפן אני ממליצה בחום להעז ולטעום - זה כמו לגלות עולם חדש.

ווארבי מוצ'י
ווארבי מוצ'י. אתם בוודאי אומרים לעצמכם עכשיו ווארבי מה?! אז ככה: מוצ'י הוא ממתק יפני עשוי אורז מוצ'יקו, ממנו מכינים מעין קמח דביק.  

שם המקום: Umezono Café & Gallery

 

כתובת: 180 Fudocho, Nakagyo Ward, Kyoto, Kyoto Prefecture 604-8215

 

שעות פעילות: כל יום 11:30-19:00

 

 

גרגרי וניל יפניים

Grains de Vanille

 

כשהתכוננו למסע ליפן היה לנו ברור שאנחנו לא הולכות לחפש פטיסרי צרפתית ביפן, כלומר גם, אבל בידיעה שזה לא יהיה אותו הדבר. חומרי הגלם שונים, מזג האוויר שונה, היוצרים שונים ובעיקר הטעם המקומי שונה מאד. כיום, עם כניסת המוצרים המערביים, אפשר לראות שינוי אבל עדיין פטיסרי צרפתית שנפתחת ביפן צריכה להתאים את עצמה לטעמים המקומיים.

 

גרגרי וניל (Grains de Vanille) היא כזו. זוהי פטיסרי פרנקו-יפנית שנפתחה בשנת 2011 ברחוב צדדי בקיוטו, באחד האזורים שבדרך כלל תיירים לא מגיעים אליהם. היא מאפשרת גם לרכוש ולקחת קינוחים וגם לשבת וליהנות מהם במקום.

 

בניגוד לנעשה בפריז, ביפן מקובל מאוד שבתוך הפטיסרי יש גם מקומות ישיבה. יש לכך כמה סיבות, כשהמרכזית שבהן היא שמקובל לאכול בתוך מקומות ולא מחוץ להם, אלא אם מדובר בדוכני רחוב כמובן. גם אז, אגב, אוכלים בצמוד לדוכן וזורקים את העטיפה, השיפוד או המפית לפח הצמוד אליו. אם לא זרקתם, נתקעתם - ביפן, עד כמה שזה נשמע מוזר, פשוט אין פחים ברחובות. קחו את זה בחשבון, והקפידו להחזיק תמיד שקית אשפה בתיק, כדי שתשמש אתכם עד שתגיעו לפח הנכסף.

"גרגרי וניל", פטיסרי פרנקו-יפנית בקיוטו
גרגרי וניל (Grains de Vanille) - פטיסרי פרנקו-יפנית שנפתחה בשנת 2011 ברחוב צדדי בקיוטו, באחד האזורים שבדרך כלל תיירים לא מגיעים אליהם. היא מאפשרת גם לרכוש ולקחת קינוחים וגם לשבת וליהנות מהם במקום. 

הוויטרינה של Grains de Vanille נראית כאילו נלקחה מפטיסרי פריזאית מודרנית. מסודר בה מגוון של קינוחים אישיים שברור שיד יפנית ייצרה אותם - כל-כך מדויקים, עדינים ואסתטיים. לצד הוויטרינה הקרה ישנם מדפים עם מגוון של עוגיות ועוגות יבשות. כל עוגייה, כל פרוסת עוגה בחושה, כל מוצר קטן אחר, ארוזים בשקית נפרדת. היפנים אוהבים דיוק וטריות עד כדי כך שגם בתוך חבילת וופלים שקנינו מצאנו שכל וופל ארוז בנפרד.

 

מבין הקינוחים בחרנו קינוח נפלא של קפה ומרנג שהיה מרהיב למראה והסתבר כטעים ביותר. את הקינוח ארזו לנו באריזה שכאילו נלקחה מחללית של נאס"א (ככה זה ביפן, רוצים שהקינוח יגיע הביתה בדיוק כמו שיצא מהוויטרינה) - הניחו אותו בתוך קופסת קרטון ולדפנות הפנימיות שלה הדביקו "קרחונים" מיוחדים שישמרו על היצירה עד הגעתה הביתה. כמובן שיצאנו מהבוטיק וישר שלפנו את הקינוח לצילום, אבל ההקפדה על כל פרט ופרט מעוררת השתאות והיא חוויה בפני עצמה.

 

פרלינה אגוזי הלוז של "גרגרי וניל" בקיוטו

פרלינה אגוזי הלוז של "גרגרי וניל" בקיוטו. 

מאפים של Grains de Vanille בקיוטו

 

גם העוגיות שקנינו במקום היו פשוט מעולות. הכי אהבתי את עוגיית הסבלה עם הפרלינה שהייתה מתוקה-מלוחה ופרלינה אגוזי הלוז היה נהדר.

 

שם המקום: Grains de Vanille

 

כתובת:  Kagiyamachi Ainomachitoori Nijosagaru Nakagyouku Kyoto 486

 

שעות פעילות: חמישי-שני 10:30-18:00 (בשלישי-רביעי סגור)

 

טארט עוגת גבינה יפני

Bake Cheese Tart

 

אם אתם אוהבים עוגות גבינה אתם חייבים לעצמכם לפחות ביקור אחד ב-Bake Cheese Tart. מדובר בחנות קונספט מיוחדת במינה, המעוצבת כמשטח גדול של לגו עליו מונחים הקינוחים. אגב, התופעה של חנות קינוחים בעיצוב מודרני היא דבר די חדש ביפן - רוב חנויות הממתקים היפניות מתאפיינות בעיצוב צנוע, עם הרבה עץ, נייר אורז וקווים ישרים.

 

Bake Cheese Tart, חנות קונספט שבה הקינוחים מונחים על משטח לגו גדולBake Cheese Tart, חנות קונספט שבה הקינוחים מונחים על משטח לגו גדול.

בייק היא בעצם מותג מונו פרודקט, מקום בו נמכר מוצר אחד בלבד, במקרה זה טארט עוגת גבינה. מדובר בקינוח קטן הבנוי מבצק פריך אפוי היטב ומעליו מילוי של עוגת גבינה אפויה קלות, עד כדי לא אפויה מספיק. האפייה הקלה משאירה את מילוי הגבינה רוטט עד נוזלי והמרקם הזה בשילוב עם הקראנצ'יות של קלתית הבצק, הוא לא פחות ממופלא. אם לא הספקתם לבקר בסניף בקיוטו אל דאגה, יש למותג חנויות במקומות אחרים ביפן, לרבות בטוקיו.

 

משטחי הלגו של Bake Cheese Tart בקיוטו 

שם המקום: Bake cheese tart Kyoto

 

כתובת: Kyoto Teramachidori Shijoagaru Nakanocho, 552

 

שעות פעילות: כל יום 11:00-20:00

 

 

שוקולד ופריז

Jean Paul Hevin Kyoto

 

ממש לא רחוק מהשוקולד והקימונו נמצא אחד המקומות הצרפתיים ביותר בקיוטו, בר השוקולד של ז'אן-פול אבה, אחד השוקולטיירים הטובים ביותר בצרפת ובעל תואר ה-MOF. לאבה יש אהבה גדולה ליפן, תרתי משמע - הוא מחובר מאד לתרבות היפנית וגם נשוי לאשה יפנית.

 

היפנים מכירים את אבה מחנויות השוקולד שלו (יש 12 חנויות כאלה ברחבי יפן). הוא אורח קבוע בקומות הגורמה של בתי הכלבו הגדולים ונראה שהפך כבר לחלק אינטגרלי מעולם המתוקים היפני. בר השוקולד שפתח בקיוטו ב-2016 מהווה מקום עלייה לרגל לחובבי חומר הגלם המופלא הזה.

 בר השוקולד של ז'אן-פול אבה בקיוטו
בר השוקולד של ז'אן-פול אבה, אחד השוקולטיירים הטובים ביותר בצרפת ובעל תואר ה-MOF. 

המקום בנוי ממתחם של חנות מכירה ומסלון דה תה בו ניתן לטעום את קינוחי השוקולד המעולים של השוקולטייר. בנוסף לקינוחים המפורסמים של אבה אותם ניתן למצוא גם בפריז, רקח השף גם כמה קינוחים ייחודיים לקהל היפני. כזה הוא קינוח מוס השוקולד עם המיסו הלבן (מאפיין את קיוטו), אחד הקינוחים הטעימים שטעמנו ביפן. ישנו גם טרטין השוקולד, בעצם פרוסת לחם ועליה ממרח שוקולד אמיתי עם מיסו לבן. עוד קינוח נהדר הוא ה-MOF2016 שעשוי מביסקוויט שוקולד, קרם שאנטיי, ערמונים ושוקולד מריר משובח.

מוס השוקולד עם המיסו הלבן (מאפיין את קיוטו), אחד הקינוחים הטעימים שטעמנו ביפןמוס שוקולד ומיסו לבן בבר השוקולד של ז'אן-פול אבה בקיוטו.

 

ה-MOF2016: ביסקוויט שוקולד, קרם שאנטיי, ערמונים ושוקולד מריר משובחקינווח ה-MOF2016 העשוי מביסקוויט שוקולד, קרם שאנטיי, ערמונים ושוקולד מריר משובח.

 

שם המקום: Jean Paul Hevin Kyoto

 

כתובת: Nakanomachi, 3jo Dori, Tomikoji Higashiiru, Nakagyo-ku Kyoto 27

 

שעות פעילות: כל השבוע 10:00-20:00

 

העוגה שאסור לכם לעזוב את קיוטו בלעדיה

אם יש דבר בתחום המתוקים שאני ממש משביעה אתכם לאכול בקיוטו זוהי הקיובאו (Kyobaum), עוגה שניתן למצוא בחנויות רבות בקיוטו, ורק בה.

 

מדובר בווריאציה על עוגת הבאומקוכן הגרמנית, הנאפית בצורה של טבעות ספירלה על מוט, כאילו ליפפו שכבות של עוגת שיפון עדינה בצורה מעגלית זו סביב זו. כאשר מסירים את העוגה מהמוט וחותכים ממנה פרוסה, נחשפות הטבעות והמראה שלהן פשוט מהפנט. היא נמכרת בקופסאות קרטון מעוצבות המשתנות לפי העונה. אנחנו הגענו בעונת השלכת ולכן קיבלנו אותה באריזה שהמוטיב השולט בה הם עלי שלכת בכתום מרהיב.

 

הקיובאו, וריאציה מפציעה על עוגת הבאומקוכן הגרמנית

 

האריזה של עוגת הקיובאו 

אבל עזבו את הצורה - הטעם, אוי הטעם. הקיובאו עשויה משכבות של עוגת מאצ'ה עדינה עם חלב סויה, בציפוי עדין של שוקולד עם מאצ'ה. מכיוון שמדובר בעוגה איכותית שעשויה ללא חומרים משמרים, היא נמכרת אך ורק כשהיא טרייה ואי אפשר לשמור אותה לאורך זמן - צריך פשוט לחסל אותה. 

 

ויש לה גם אתר: 

kyobaum.shop

 

שרון היינריך, קונדיטורית החיה בפריז, היא בעלת הבלוג Paris chez Sharon ומחברת הספר "הפטיסרי הטובות בפריז - מדריך לבוטיקי עוגות ומתוקים". מקיימת סיורים קולינריים בפריז.

***