מוצרים איטלקיים שעדיין לא עשו עלייה

אם אתם מטיילים באיטליה אל תוותרו על ביקור באחד הסופרים המקומיים. תמצאו בהם הרבה הפתעות, חלקן כאלה שאפשר לחטוף עוד במהלך הטיול ואחרות שתוכלו להביא אתכם הביתה

אם אתם מטיילים באיטליה אל תוותרו על ביקור באחד הסופרים המקומיים. תמצאו בהם הרבה הפתעות, חלקן כאלה שאפשר לחטוף עוד במהלך הטיול ואחרות שתוכלו להביא אתכם הביתה

בטיולים בחו"ל לעיתים קרובות מחפשים את ה"אותנטי" - אבל מה יותר אותנטי בעצם מאשר לערוך קניות בסופר שכונתי, בדיוק כמו המקומיים? תמיד מסקרן לגלות איך אנשים בני תרבות אחרת עושים את הקניות שלהם. מה וכמה נכנס לעגלה, איך המוצרים מסודרים על מדפי החנות, וכמובן - מה אפשר להביא איתנו ארצה.

לחובבי-סופרים ולאוהבי האוכל האיטלקי, הביקור בסופר איטלקי הוא הבטחה לחוויה בלתי נשכחת. כצפוי, במרכזי הערים הסופרים בדרך-כלל יהיו קטנים וצפופים יותר, וככל שמרחיקים לפרברים ולפריפריה הם הופכים גדולים ומרווחים וכוללים מחלקות נוספות כמו טקסטיל, כלי בית, גינון וכו'. אך ככלל, הסופרים של איטליה, גדולים כקטנים, הם תמיד אסתטיים מאד, מגוונים ומלאי הפתעות. כל מחלקה מסודרת למופת ובאופן כזה שמזמין למלא את העגלה, תמיד יש מוצרים חדשים, ולעיתים קרובות תגלו שהמוצר האיטלקי החביב עליכם בארץ הוא רק פריט אחד בסדרה גדולה של מוצרים נהדרים שפשוט עדיין לא עשו עלייה. 

בקיצור: אם אתם בחופשה באיטליה אל תוותרו על ביקור בסופר. ואם כבר נכנסתם, מתוך שליחות (להביא גוש פרמז'ן לדודה ושוקולד באצ'י למשרד) או מתוך סקרנות לראות מה האיטלקים קונים, הרי שזו הזדמנות נפלאה לאסוף לסל כמה מוצרים שקשה או בלתי אפשרי למצוא בארץ, לשימושכם האישי או כסוביניר קטן מארץ המגף.

 

פינת הקפה

האיטלקים נוהגים לשתות את רוב הקפה שלהם בעמידה ליד דלפק בבית הקפה הקרוב לביתם. עם זאת, לא נולד המטבח האיטלקי שאין בו מקינטה שממתינה לשעת הצורך. על מדפי הסופרים תמצאו, בהתאם, את כל סוגי הקפה: פולים לטחינה, קפה טחון למקינטה, למכונת אספרסו, נטול קפאין ואפילו קפסולות אפשר כבר לראות פה ושם. בדרך-כלל תמצאו בסופר לפחות מדף אחד שמוקדש למקינטות. כידוע, ככל שהמקינטה משומשת יותר כך הקפה שהיא מפיקה משובח יותר - לכן בדרך-כלל תוכלו לנצל את הביקור בסופר גם כדי להתחדש בחלקי חילוף למקינטה שלכם, כמו ידיות חדשות, גומיות ופילטרים.

מקינטות צבעוניות וחלקי חילוף בסופר איטלקימקינטות צבעוניות וחלקי חילוף. צילום: שרון גור

 

מחלקת היין

גם בסופרים הקטנים ביותר, מחלקת היין בדרך-כלל עשירה ומגוונת ומחזיקה מבחר יינות מכל מחוזות איטליה. מכיוון שהיין לא רק מלווה כל ארוחה אלא גם משמש לבישול, תוכלו למצוא במחלקת היינות בסופר גם יינות לבישול, באריזות קרטון גדולות או קטנות בהתאם לצרכים שלכם.  

יין לבישול באריזות קרטון בסופר איטלקייין לבישול באריזת קרטון. צילום: שרון גור

 

אגף הפסטה

זהו האזור הכי מבלבל בסופר. המבחר עצום - פסטה בכל הצורות, מקמח לבן או מלא, ללא גלוטן, עם או בלי ביצים, בצבעים שונים, פסטות מיוחדות לילדים ועוד שלל וריאציות וסוגים. אחרי שהצלחתם לבחור את סוג הפסטה, מגיעים מדפי הרטבים: עגבניות, פסטו, ירקות, בשר, רטבים על בסיס שמנת או שמן זית. ההמלצה שלי - לכו על לזניה או קנלוני; במדפי החלב העמיד תמצאו רוטב בשמל מוכן לשימוש שמגיע גם הוא באריזות קרטון. הוא טעים ומוצלח מאד ויחסוך לכם הרבה זמן. 

מדפי הפסטה בסופר איטלקי

רוטב בשמל מוכן באריזות קרטון. הולך טוב עם קנלוני או לזניהרוטב בשמל מוכן באריזות קרטון. צילום: שרון גור

 

סוטו אוליו (Sott'olio)

הסוטו אוליו הם החמוצים האיטלקיים, רק שבמקום בחומץ הם משומרים בשמן. אין ירק שהאיטלקים לא יודעים לשמר בשמן זית ולהפוך אותו למעדן אמיתי. הבחירה קשה: לבבות ארטישוק, עגבניות מיובשות, עגבניות ירוקות, קישואים, אספרגוס, פטריות, פלפלים קטנים ממולאים, שעועית ירוקה, ראשי שום, בצלצלים שלמים ועוד. ובראש הרשימה (שלי לפחות) - חצילים פרוסים בשמן זית.

סוטו אוליו, חמוצים איטלקיים משומרים בשמן. צילום: שרון גור

 

שוקולד ומתוקים

מדפי המתוקים הם אולי אלה שמשתנים בתדירות הכי גבוהה לאורך השנה. חובבי האריזות והעיצוב ייהנו כאן במיוחד, מכיוון שלקראת כל חג ואירוע משמעותי יוצאות החברות הגדולות (נוטלה, פררו, נסטלה וכו') עם ליין "Limited edition" מיוחד, מעוצב ומהודר, שפשוט אי אפשר לעמוד בפניו. תקופת החגים היא גם הזדמנות טובה לעשות היכרות עם העוגות והעוגיות המסורתיות של כל איזור, כמו עוגת הפאנטונה של חג המולד או עוגת הקולומבה של הפסחא.

ממתקים של פררו ונוטלה בסופר איטלקיארנבי פסחא של פררו רושה, "ערגליות" נוטלה וכוסות עם ממרח נוטלה לכבוד תערוכת ה-EXPO. צילום: שרון גור

 

תבלינים ושות'

את רוב התבלינים ניתן אמנם למצוא בארץ, אבל בפינת התבלינים בסופר לרוב תמצאו כמה הפתעות שמצדיקות להתעכב. אגוז המוסקט יגיע בדרך-כלל בשלמותו יחד עם מגררת קטנה. שקיות קטנות וצהובות של התבלין היקר בעולם, זעפרן, ישדרגו לכם את אחת המנות הכי איטלקיות שיש – ריזוטו אלה מילאנזה. ואם כבר ריזוטו,  אל תשכחו להוסיף לעגלה אריזה שלכם פטריות פורצ'יני מיובשות (משרים אותן בקערת חלב ומוסיפים לריזוטו בזמן הבישול).

 

אביזרי מטבח

הפינה המושלמת לחובבי האקססוריז. בנוסף לכל ציוד הבישול והאפייה הסטנדרטי, זה המקום להצטייד גם בקרש עץ קטן לפספוס הניוקי; ברולרים, מערוכים ובתבניות מיוחדות להכנת רביולי; ושאר אביזרים, ציוד ומכונות מקצועיות שישדרגו לכם את חוויית הכנת הפסטה הביתית.

כלי מטבח ואביזרים להכנה ביתית של פסטה, ניוקי, רביוליאביזרים להכנת פסטה ביתית. צילום: שרון גור

שרון גור, אדריכלית, חיה ונושמת פסטה בארץ המגף כבר למעלה מעשור. גרה בקוליקו, עיירה על שפת אגם קומו ובעלת הבלוג המרתק Pasta Every Day.

***