ליסבון, קסם של אירופאיות ים תיכונית

ליסבון היא עיר ידידותית ושלווה שרחובותיה מעוטרים בפסיפסים ואריחים מאוירים, עם קצב משלה, מוזיקה משלה, והרבה הפתעות קולינריות. שרון היינריך בחרה עבורכם את המקומות שהכי כדאי לבקר בהם. חלק ראשון

בשעה 11:45 אנחנו מגיעות למסעדה. שולחנות ארוכים מכוסים במפות משובצות של פעם, סכו"ם פשוט וכוסות זכוכית מסודרים עליהם, סלסילות עם לחמניות פועלים, המתנה דרוכה. ליד שניים מהשולחנות הקיצוניים ממתינים כבר שני סועדים לשעה 12:00, אז יפתח המטבח ותחל ארוחת הצהריים.

 A Provinciana, מסעדה הכי מקומית, פשוטה וטובה באזור, כזו שכל המקומיים אוכלים בה אוכל מקומי טיפוסי. 

אנחנו מבקשת מהמלצרית הצעירה להנחות אותנו היכן לשבת משום שחלק מהשולחנות מסומנים בשלט קטן המעיד על כך שהם שמורים. היא מסמנת לנו לשבת ליד אחד הברנשים, כרגע זה אנחנו ועוד שני גברים, איזון מושלם. לאט לאט נכנסים עוד ועוד סועדים, גברים - פועלים בבגדי עבודה, אנשי משרדים בחליפות, רק גברים. בשעה 12:00 המסעדה מלאה עד אפס מקום, אין כיסא אחד לרפואה, שתי נשים וכל השאר גברים. המלצרית ניגשת אלינו בחיוך ולשאלתנו על פשר המצב המגדרי במסעדה היא מחייכת חיוך גדול ואומרת לנו "אל דאגה, אני אתכן". 

 

ליסבון היא אחת הערים המרתקות בהן ביקרתי, עיר מתפתחת שלדעתי הולכת להיות אחת הערים המתוירות ביותר באירופה בשנים הקרובות. השילוב הזה של בירה אירופאית, היסטוריה, ים, אוכל מעולה, צעירים מכל העולם, גן עדן למעצבים, מחירים זולים ואנשים נפלאים, הוא מתכון מנצח - זו עיר ששווה להגיע אליה.

 ליסבון היא עיר מרתקת. השילוב הזה של בירה אירופאית, היסטוריה, ים, אוכל מעולה, צעירים מכל העולם, גן עדן למעצבים, מחירים זולים ואנשים נפלאים, הוא מתכון מנצח - זו עיר ששווה להגיע אליה.

בירת פורטוגל היא המערבית ביותר בבירות אירופה ומזג האוויר בה הוא ים תיכוני. אחד הדברים המרשימים ביותר בעיר הוא השילוב האדריכלי של ישן וחדש, הסגנונות האדריכליים הרבים שיש בה ובעיקר האזוליז'וש (כמה זמן לקח לי ללמוד להגיד את המילה הזו, עד סוף הביקור בעיר כבר הצלחתי). 

 ה-Azulejos הם האריחים הפורטוגזיים המפורסמים המעטרים בתים רבים בליסבון

ה-Azulejos הם האריחים הפורטוגזיים המפורסמים המעטרים בתים רבים בליסבון. מבחינתי, האריחים הללו הם כשלעצמם סיבה נהדרת להגיע לפורטוגל, בעיקר אם אתם חובבי צילום או עיצוב, מחפשים השראה לעיצוב בית, עיצוב מוצר או עיצוב קינוח.

 ה-Azulejos הם האריחים הפורטוגזיים המפורסמים המעטרים בתים רבים בליסבוןה-Azulejos הם האריחים הפורטוגזיים המפורסמים המעטרים בתים רבים בליסבון.

האריחים המרהיבים האלה משולבים כמעט בכל מבנה, ישן או חדש, כולל בתוך מבנים, בחדרי מדרגות, במסעדות, על קירות פנימיים וחיצוניים. אי אפשר לשבוע מהקסם שהם מייצרים, אין גבול ליצירתיות ולשילובי הצבעים והצורות. דקות ארוכות, אולי שעות במצטבר, עמדתי מול אריחים וצילמתי אותם, אפשר ממש לבנות קטלוג של אריחים מביקור של כמה ימים בעיר, וההשראה אין לה סוף.

 האריחים הללו הם כשלעצמם סיבה נהדרת להגיע לפורטוגלהאריחים המרהיבים האלה משולבים כמעט בכל מבנה, ישן או חדש ואי אפשר לשבוע מהקסם שהם מייצרים, אין גבול ליצירתיות ולשילובי הצבעים והצורות.

 

Fabrica Coffee Roasters

את הבקרים נהגנו לפתוח, כל בוקר, באחד מבתי הקפה שמצאנו במחקר המקיף שעשינו לפני הנסיעה. כיאה לאירופה הקפה הוא לא מהטובים שיש, אבל כמו בבירות אחרות ביבשת גם כאן התחילו להיפתח מקומות שמגישים קפה איכותי שנקלה במקום, מעסיקים בריסטה שיודע להפעיל מכונה, ומשתמשים בחלב טרי (לא עניין של מה בכך). הקפה אליו חזרנו כמה פעמים הוא Fabrica Coffee Roasters שנמצא ממש במרכז העיר, קרוב לכיכר Restauradores.

Fabrica Coffee Roasters, קפה מהטובים בעירהקפה אליו חזרנו כמה פעמים הוא Fabrica Coffee Roasters שנמצא ממש במרכז העיר, קרוב לכיכר Restauradores.

  Fabrica Coffee Roasters, טוחנים קפה ומעסיקים בריסטה

 

ניתן להזמין במקום קפה שעשוי מתערובת הבית או משני סוגים נוספים המתחלפים מדי פעם. הלאטה המבוסס על תערובת הבית היה טוב מאוד, אבל כשלקחנו את זה המבוסס על קפה מגואטמלה הוא היה אף טוב יותר.

 

גם המנות שמוגשות במקום נחמדות מאוד. טעמנו סנדוויץ טונה וגם עוגת גזר, אוכל טעים וקלאסי של קופי-שופ. טעמנו גם את הטוראדה, אחת המנות הבסיסיות בכל בית קפה בליסבון, קלי המוגש עם הרבה חמאה ובמקרים מסוימים גם עם ריבה (מקביל לטרטין הצרפתי). גם העיצוב של המקום מקסים, וניתן לשבת בחוץ או בפנים וליהנות משירות של צוות נחמד וצעיר.

 קפה ועוגה ב-Fabrica Coffee Roasters

 

Fabrica Coffee Roasters

כתובת: Rua das Portas de Santo Antao 136

שעות פתיחה: כל יום 9:00-21:00

 

A. Ginjinha

לא רחוק משם, כמה דקות הליכה, נמצא אחד המקומות הקטנים אך החשובים בביקור שלכם בליסבון. החנות הקטנה הקרויה "ג'ינג'ינה" (A. Ginjinha) היא אחד ממקומות המפגש המרכזיים בעיר, אין אחד שלא עובר במקום ולוגם ממשקה הג'ינג'ה המפורסם.

 

מדובר בליקר דובדבנים חמוצים עשיר באלכוהול שמוגש בכוסות זכוכית או פלסטיק קטנות ובתחתיתו שני דובדבנים חמוצים ורוויים באלכוהול. בכל שעה של היום תוכלו למצוא אנשים שעוצרים במקום, לוגמים מהמשקה המשכר וממשיכים לדרכם. והמחיר מגוחך - 1.40 יורו לשוט קטן ומשמח.

ג'ינג'ה, ליקר דובדבנים חמוצים עשיר באלכוהול"ג'ינג'ינה" (A. Ginjinha) היא אחד ממקומות המפגש המרכזיים בעיר, אין אחד שלא עובר במקום ולוגם ממשקה הג'ינג'ה המפורסם.

 

A. Ginjinha

כתובת: Largo Sao Domingos 8

שעות פתיחה: כל יום 9:00-22:00

 

A Provinciana

בעודנו לוגמות את כוסית הבוקר, היה זה המוכר בדוכן הג'ינג'ה שהמליץ לנו על מסעדת  A Provinciana, הוא הבטיח שמדובר במסעדה הכי מקומית, פשוטה וטובה באזור, כזו שכל המקומיים אוכלים בה אוכל מקומי טיפוסי. לא תמיד ההמלצות האלה נאמנות למציאות, אז החלטנו ללכת לבדוק את השטח.

 

בשעה 10:30 הגענו למסעדה הסמויה מן העיר שממוקמת ברחוב קטן, כזה שבאופן רגיל אין סיבה לעבור בו. מאחורי הדלפק עמדה גברת חביבה שבדיוק סיימה להכין כמה עוגות ביתיות. לצד אחד השולחנות ישב גבר שעסק בספירת כסף וכמה מקומיים שתו להם כוסיות על הבר.

 

סופר הכסף מקבל אותנו בחיוך ומסמן לנו בתנועות להגיע ב-12:00 לארוחת צהריים. אז התייצבנו שוב ב-11:45, ובתוך דקות היינו מוקפות במקומיים שבאו להפסקת צהריים במסעדה הכי מקומית באזור. הגברת שעמדה מאחורי הדלפק נכנסה למטבח, סופר הכסף נעמד מאחורי הדלפק והמלצרית הצעירה ריחפה בין עשרות הגברים, לבד. "אמא שלי היא הטבחית, אבא מנהל את המקום ואני המלצרית" הסבירה לנו בחיוך גדול אחרי שהרגיעה אותנו שאנחנו לא הנשים היחידות במקום, כי יש גם אותה.

 

A Provinciana, בקבוקי יין הבית מתרוקנים כאילו היו מים

ההזמנות נלקחות מיושבי המסעדה ואם המשפחה מתחילה להוציא מנות. ממטבח קטנטן יוצאות עוד ועוד מנות, דגים, בשרים, פירות ים, הכל נרקח על ידה והיא לבד עם הסירים. בקבוקי יין הבית מתרוקנים כאילו היו מים ולאט לאט מתמלאים השולחנות במנות גדולות.

A Provinciana, מטבח משפחתי ליסבונאי

מסביבנו המנות המבוקשת ביותר הן הדיונון וגם דג הבקלה (הפופולרי מאוד בפורטוגל), שמוגשים לצד פלחי תפוחי אדמה מטוגנים ואורז. החוויה שבארוחה הזו קשה לתיאור. לא מדובר במסעדת גורמה, וגם לא במסעדה מעוצבת וטרנדית, אלא פשוט במטבח משפחתי שמוציא מנות נפלאות מתובלות בהמון אהבה. גם מחיר הארוחה פשוט מצחיק. שתי מנות גדולות ביותר, שני קינוחים ושתי פחיות שתייה קלה עלו לנו 18.80 יורו בלבד.

 

A Provinciana

כתובת: Travessa do Fomo 23-25

שעות פתיחה: שני עד שבת 7:00-23:00 (ארוחת צהריים מוגשת בין 12:00 ל-14:00)

 

Timeout Market Lisbon

אם אתם חובבי אוכל אבל מעוניינים לנסות את המטבח העדכני יותר, מומלץ מאוד לבקר בשוק TimeOut ליסבון, שמוגדר כאחת האטרקציות המעניינות ביותר בעיר.

 

לפני שנכנסו לשוק תארנו לעצמנו עוד מתחם של אחד מפסטיבלי האוכל, כזה שבו הבלגן חוגג, המנות קטנות ולא מוגשות בתנאים נאותים והפחים גואים. כמה שטעינו. מדובר בעצם בחלל גדול ממדים שנמצא סמוך לנהר הטז'ו, קרי בחלק התחתון של העיר. השוק בנוי כמו מתחם אירועים גדול במרכזו מאות מקומות ישיבה ומסביבם עשרות דוכנים של מסעדות, קינוחים, שתייה ומעדנים.

שוק טיים אאוט ליסבון

חלק גדול מדוכני המסעדות הם בעצם שלוחות של מסעדות מובילות בעיר, המציעות מנות גורמה נדיבות במחירים נמוכים ביותר. בכל רגע נתון נמצאים במקום מאות סועדים ועדיין הוא נקי, מאורגן, נעים ומצליח לייצר אווירה מדליקה למרות גודלו.

 טעמנו כמה מנות של מסעדת Sea Me המפורסמת, שגם לה יש נציגות בשוק. הכריך עם נתח הטונה הצרובה היה המנה הטובה ביותר שטעמנו בליסבון. על פניו מנה פשוטה מאוד, ללא תוספות וללא ריבוי מרכיבים, אך השימוש בחומרי גלם משובחים הופך אותה ללא פחות ממעולה.

 

Timeout Market Lisbon

כתובת: Av. 24 de Julho

שעות פתיחה: ראשון עד רביעי 10:00-24:00, חמישי עד שבת 10:00-02:00 

Fabrica Lisboa

אחד האזורים המרתקים והיפים בליסבון הוא שכונת Alfama העתיקה ששמרה על המראה המקורי שלה, אחרי ששרדה את רעידת האדמה שפקדה את העיר ב-1755 והרסה כמעט את כולה.

 ליסבון נבנתה מחדש והמראה הנוכחי שלה הוא בעיקר תוצאה של השיקום הזה. אלפאמה היא שריד מהעיר כפי שנראתה לפני רעידת האדמה והיא מהווה מוקד משיכה לרבים. השכונה בנויה על צלע הר וכדאי מאוד לטפס אל הפסגה שלה ואז לרדת בסמטאות הציוריות חזרה אל העיר ההומה.

 

במקורה, הייתה אלפמה שכונת עוני בה גרו בעבר מוסלמים לצד יהודים וגם אוכלוסייה גדולה של דייגים. כיום מדובר בשכונה שמושכת אליה מבקרים רבים גם בגלל האותנטיות והציוריות שלה וגם מפני שבסביבתה נפתחו מקומות בילוי רבים, בתי קפה ומסעדות. לדעתי זה אחד האזורים הכי מהנים לשיטוט לא מתוכנן בליסבון. הסמטאות הצרות, מוסיקת הפאדו שנשמעת מברים מקומיים, מכולות קטנות עם מאמות פורטוגזיות וגם מקומות עדכניים יותר שנפתחו בשכונה או למרגלותיה ומהווים מוקד משיכה לבליינים.

 

 

אם אתם מתכננים להגיע לאלפאמה, שווה לעצור בדרך אליה או בירידה ממנה בכמה מקומות מיוחדים מאוד שאנחנו חזרנו אליהם יותר מפעם. חובבי הרטרו ייהנו במיוחד מ-Fabrica Lisboa, מקום שנמצא באחד הרחובות היפים ביותר, שבתיו מקושטים באריחים במגוון מפתיע. צעדנו לאורכו לפחות פעמיים במהלך שהותנו בעיר ובכל פעם גילינו דברים חדשים. 

Fabrica Lisboa, לחובבי הרטרו

פבריקה הוא מוסד מוכר, שמגיעים אליו בעיקר צעירים מכל העולם, היפסטרים, סטודנטים וגם תיירים סקרנים. מייד כשנכנסים למקום נשבים בקסמו; הוא לא גדול מאוד וגם לא מעוצב בצורה ייחודית אבל הוא כן שופע חפצי וינטאג' וצוות העובדים החם מעניק תחושה של ביקור בבית של חברים.

Fabrica Lisboa, מהמקומות הפופולריים באלפמה

 Fabrica Lisboa, נוסטלגיה ליסבונאיתפבריקה הוא מוסד מוכר, שמגיעים אליו בעיקר צעירים מכל העולם. מייד כשנכנסים למקום נשבים בקסמו; הוא לא גדול מאוד וגם לא מעוצב בצורה ייחודית אבל הוא כן שופע חפצי וינטאג' וצוות העובדים החם מעניק תחושה של ביקור בבית של חברים.

דקות ארוכות סקרתי כל פריט ופריט, וכמה שהם יפים. משקלים ישנים, סירי אמייל, רדיו עם כפתור שמסובבים, קלטות אודיו, קלטות וידאו ועוד ועוד. בבית הקפה מגישים ארוחות קלילות, מאפים מתוקים, עוגות ושתיה. אנחנו טעמנו את הקרואסון שלהם המוגש ככריך עם ביצת עין, עגבנייה וגבינה, כשלצדו צ'יפס (תפוצ'יפס סטייל) וסלט ירוק. היה טעים מאוד ובעיקר אווירתי ומחמם לב.

 טעמנו את הקרואסון שלהם המוגש ככריך עם ביצת עין, עגבנייה וגבינה

 

Fabrica Lisboa

כתובת: R. da Madalena 121

שעות פתיחה: שלישי עד שישי 8:00-20:00, שבת וראשון 9:00-19:00

 

שרון היינריך, קונדיטורית החיה בפריז, היא בעלת הבלוג Paris chez Sharon ומחברת הספר "הפטיסרי הטובות בפריז - מדריך לבוטיקי עוגות ומתוקים". מקיימת סיורים קולינריים בפריז.

***