רחוב ברטאן - אטרקציה קולינרית בפריז

רחוב ברטאן, בחלקו הצפוני של איזור המארה, הפך בשנים האחרונות לאחת האטרקציות הקולינריות של פריז. תמצאו בו אנשים מעניינים, בתי קפה מהזן החדש, מקומות נהדרים לבראנץ' או צהריים והרבה חנויות אוכל מיוחדות. שרון היינריך ממליצה על כמה תחנות חובה. חלק ראשון

הקניונים עדיין לא כבשו את פריז. הצרפתים מעדיפים להסתובב בבולווארדים, לשבת בביסטרו עם הפנים לרחוב ולהתבונן על המופע החי שמתרחש ממש מול עיניהם, החיים. הקניונים המעטים שקיימים בפריז הם בעיקר מקומות לעשות בהם קניות, פחות מקומות בילוי. אני זוכרת שכשנפתח הקניון החדש ברובע ה-15, לא רחוק מהצימר הפריזאי שלי, סערו הרוחות בשוק גרנל הקסום ובבוקרו של יום ראשון עצרה אחת מבאות השוק בדוכן הלחמים של מרקו והתלוננה: "אני לא מבינה מדוע מביאים ילדים לקניון, קניון זה לא מגרש משחקים". בזאת היא תמצתה את ההוויה הפריזאית כולה.

 

השיטוט ברחובות פריז מספק את החוויה השלמה. פריז, אם תרצו, היא ג'ימבורי של רגשות, של תקופות, של סגנונות אדריכליים, של אורות וצבעים. את כל אלה אי אפשר למצוא בקניון. אחד הדברים המעניינים בעיר הזו הם הרחובות שהפכו למעין מתחמים בהם מרוכזים חנויות אוכל מעניינות, בתי קפה, חנויות עיצוב, שווקים ועוד. כיום קיימים כבר כמה וכמה כאלה, כמו רחוב מרטיר למרגלות גבעת מונמרטר, או רחוב מונטורגיי שהיה בעבר לב לבה של פריז כשהשוק הסיטונאי היה צמוד אליו (לה-האל) ובשנים האחרונות חזר להיות אחד האזורים המרתקים ברובע הראשון והשני. 

רחוב מונטורגיי. מהאזורים המרתקים ברובע הראשון והשני של פריז

 

בשנים האחרונות גם רחוב ברטאן (Rue de Bretagne) הולך ומתפתח והופך לאחת האטרקציות החשובות של הגדה הימנית. הוא נמצא בחלקו הצפוני של המארה, כמה דקות הליכה מכיכר הרפובליק. המארה הוא אחד האזורים המתפתחים והצבעוניים של העיר. רוב התיירים מגיעים למלבן שתוחמים רחוב ריבולי מדרום, רחוב הקניות של המארה (פראנק בורג'וואה) מצפון, כיכר ווז' המפורסמת ממזרח ומרכז פומפידו ממערב. אחרי שביקרתם בחלק התיירותי, עשו לעצמכם טובה וצאו ממנו לחלק הצפוני והמסקרן יותר של המארה, שאפשר למצוא בו אנשים מעניינים, בתי קפה מהזן החדש (כן יש כבר קפה טוב בפריז) וחנויות אוכל מיוחדות.

רחוב ברטאן מתחיל במפגש עם רחוב טורן המפורסם

 

רחוב ברטאן מתחיל במפגש עם רחוב טורן המפורסם, העולה ממש מדרום המארה עד כיכר הרפובליק, ומסתיים בצמוד לגן טמפל המקסים (Square du Temple), ליד העירייה של הרובע השלישי של פריז. הרחוב עצמו מלא בהפתעות קולינריות, וגם ברחובות הסובבים אותו אפשר למצוא הרבה מקומות שמצדיקים סטייה קלה מהדרך. להלן כמה פנינים שאסור להחמיץ אם אתם באיזור.

 

ולו בשביל עוגיות הסבלה הנהדרות

POILANE

את הלחם של פואלין הכרתי לראשונה כשהייתי תיירת בפריז. חברה שלי, שהתגוררה באותה התקופה בעיר האורות, הבהירה לי שאני הולכת לטעום את הלחם הטוב ביותר בעיר. ברגע שנכנסתי לחנות של פואלין ברחוב שרש מידי, הרגשתי כאילו נכנסתי לבולנז'רי באחד הכפרים של נורמנדי. מדפי עץ עליהם מונחים כיכרות לחם גדולות עם האות P מוטבעת עליהן, מעט מאפי בוקר, עוגיות סבלה פריכות ואווירה, כמה אווירה. בתור עומדות גברות פריזאיות, האחת לבושה במיטב הלואי וויטון שלה, אחרת מחזיקה ביד אחת כלב קטן ארוז בסוודר יוקרתי וביד השנייה מצביעה על פרוסות הלחם אותן תרצה להגיש בארוחת הערב שלה. כן, בפואלין אפשר לרכוש לחם בפרוסות.

כן, בפואלין אפשר לרכוש לחם בפרוסות

 

בשנת 1932 הגיע פייר פואלין לפריז מנורמנדי, והקים את המאפייה הראשונה שלו ברובע השישי. באותם ימים הפריזאים היו עדיין מורגלים בבגטים מקמח לבן. פואלין החל למכור להם לחמי שאור גדולים וכבדים, כ-2 ק"ג הכיכר, עשויים מקמח שנטחן באבני ריחיים, עם מלח הים המפורסם של גראנד, שנאפו בתנור העץ שלו שהיה אז היחיד מסוגו בפריז. בשנות ה-70' נטל בנו ליאונל על עצמו את ניהול העסק, וכמה שנים מאוחר יותר כבר הקים מפעל לייצור לחם כדי לענות על הביקוש ההולך וגדל. ב-2002, ליאונל פואלין, אשתו וכלבם נהרגו בתאונת מטוס טראגית. בתם, אפולוניה, מנהלת מאז את העסק ביד רמה וממשיכה לפתח אותו. 

עוגיות הסבלה של פואלין

עוגיות החמאה, אחד המוצרים המזוהים ביותר עם פואלין, הן פשוטות ומתפצחות וטעם החמאה מורגש בהן היטב. לצדן נמכרות גם הריבות של חברתי קריסטין פרבר מהכפר נידרמורשוויר שבאלזס 

בחנות, שנמצאת באחד הרחובות הקטנים המסתעפים מרחוב ברטאן, ניתן כיום למצוא את הלחמים של פואלין, כמובן, אבל לא רק אותם. שני מוצרים שהם מאסט מבחינתי הן עוגיות הסבלה וטארט התפוחים. עוגיות החמאה, אחד המוצרים המזוהים ביותר עם פואלין, הן פשוטות ומתפצחות וטעם החמאה מורגש בהן היטב. לצדן נמכרות גם הריבות של חברתי קריסטין פרבר מהכפר נידרמורשוויר שבאלזס, הריבות הטובות ביותר בצרפת. פרבר סיפרה לי באחד מביקוריי אצלה, שהיא מכירה את אפולוניה עוד מאז שהייתה ילדה קטנה, ולאחר מות הוריה הקשר בין השתיים נשמר והתהדק.

 

מוצר נוסף שחייבים לנסות הוא טארט התפוחים של פואלין, העשוי מבצק שמרים-עלים מיוחד ומתפוחים מקורמלים קלות. הבצק הוא אחד הטעימים ביותר שטעמתי ואני יכולה לדמיין אותו עם כמעט כל מילוי אפשרי, גם עם מילוי מלוח, לאור היותו ניטרלי וכמעט לא מתוק.

טארט התפוחים של פואלין, העשוי מבצק שמרים-עלים מיוחד ומתפוחים מקורמלים קלות

POILANE

כתובת: 75003 Rue Debelleyme 38, Paris

שעות פתיחה: שלישי עד שבת 7:00-20:30, ראשון 7:00-16:45

מטרו: REPUBLIQUE או FILLES DU CALVAIRE

 

פחזניות להמונים

POPELINI

ממש מול פואלין נמצאת חנות הפחזניות המפורסמת פופליני. זהו אחד המותגים הוותיקים בתחום המונו-פרודקט, טרנד שבשנים האחרונות כבש את ענף הפטיסרי הצרפתית. הראשון היה כריסטוף אדם, שהציג בחנויות שלו קולקציות שלמות של קינוחים שכולם מבוססים על אקלרים. בהמשך נפתחו חנויות של מדלנים, של מיני-קינוחים, עוגיות מסוגים שונים ועוד. בחנות של פופליני אפשר למצוא פחזניות במגוון מילויים.

פופליני, חנות מונו-פרודקט שמתמחה בפחזניות

ממש מול פואלין נמצאת חנות הפחזניות המפורסמת פופליני. זהו אחד המותגים הוותיקים בתחום המונו-פרודקט, טרנד שבשנים האחרונות כבש את ענף הפטיסרי הצרפתית

מאחורי השם "פופליני" יש סיפור: ב-1533 עזבה הנסיכה קטרינה דה מדיצ'י את פירנצה כדי להינשא לדוכס מאורליאן, לימים אנרי השני מלך צרפת. כדי להמתיק את הגלולה המרה של עזיבת המולדת, עקרו יחד איתה לצרפת הקונדיטורים שלה. כדי לשמח אותה, המציא השף הראשי פנטרלי עוגה חדשה, והעניק לה את שמו: פאט אה פנטרלי.

 

עם השנים המתכון המקורי השתנה וגם השם שובש וקיבל צליל איטלקי יותר: בצק פופליני (Pate a Popelini), או "פופלין". הפופליניות היו לחמניות מתוקות ועגלגלות שהזכירו לחלק מהאנשים שדי אישה. אחרים ראו בהן כרובים קטנים ולכן קראו להן לחמניות שו (Choux), ובעברית: כרוב. במאה ה-18 כבר נקרא בצק הפופליני בצק כרוב (Pate a Choux). לפי גירסה אחרת, הבצק נקרא בכלל פאט אה שו (Pate a Chaud), כלומר בצק חם. במאה ה-19 קיבל הבצק את צורתו הסופית והפך למוסד במטבח הצרפתי: בצק שו (Pate a Choux).

את הוויטרינה מעטרים מרבדים של פחזניות

הפופליניות היו לחמניות מתוקות ועגלגלות שהזכירו לחלק מהאנשים שדי אישה. אחרים ראו בהן כרובים קטנים ולכן קראו להן לחמניות שו (Choux), ובעברית: כרוב 

 

כל פחזנית ממולאת בקרם עשיר ומצופה בציפוי המרמז בצבעו על סוג המילוי

בדרך כלל ניתן למצוא בוויטרינה של פופליני כעשרה סוגים שונים של פחזניות ומילויים, כשאחד מהטעמים מתחלף בכל יום ומכונה Chou du Jour ("השו של היום").  

החנות הראשונה של המותג פופליני נפתחה בסמיכות לרחוב ברטאן, וכיום יש בפריז שלוש חנויות נוספות שלו. את הוויטרינה מעטרים מרבדים של פחזניות, מגוון סוגים וטעמים של הקינוח הממכר הזה.

 

בפופליני אופים את הפחזניות בטכניקה מיוחדת: ראשית, מזלפים את הבצק הרבוך לצורת פחזניות וממש לפני האפייה מניחים עליהן פיסת בצק פריך. שני הבצקים נאפים יחד, ושכבת הבצק הפריך העדינה יוצרת מעין ציפוי פציח מעל הבצק הרבוך, שמעניק לפחזנית טקסטורה נוספת. בהמשך, ממולאת כל פחזנית בקרם עשיר ומצופה בציפוי המרמז בצבעו על סוג המילוי.

לרוב ניתן למצוא אצל פופליני כעשרה סוגים של פחזניות ומילויים

בדרך כלל ניתן למצוא בוויטרינה של פופליני כעשרה סוגים שונים של פחזניות ומילויים, כשאחד מהטעמים מתחלף בכל יום ומכונה Chou du Jour ("השו של היום"). בין הטעמים הקבועים תמצאו את פחזניות הוורדים, השוקולד, הקרמל המלוח, פרלינה, שוקולד חלב ופסיפלורה ועוד. האהובים עליי הם טעמי הווניל מדגסקר והקפה.


POPELINI

כתובת: Rue Debelleyme 29, Paris 75003

שעות פתיחה: שלישי עד שבת 11:00-19:30, ראשון 10:00-18:00

מטרו: REPUBLIQUE או FILLES DU CALVAIRE

 

 

שוק הילדים האדומים - הכל חוץ משוק

MARCHE LES ENFANTS ROUGES

משתתפי הסיורים שאני עורכת בפריז שואלים אותי, לא אחת, על "שוק הילדים האדומים" שמוזכר בהרבה מדריכי הטיולים. מדובר בשוק שבעבר הרחוק היו בו בעיקר דוכני פירות וירקות, גבינות וכו', אבל הוא כבר מזמן איננו כזה. עם זאת, בגלל ההיסטוריה, המיקום, והאופי הנוכחי שלו, הוא שווה ביקור, במיוחד אם אתם כבר ממילא באיזור.

שוק הילדים האדומים

 

הוא קיים מתחילת המאה ה-17 והיה השוק המקורה הראשון בפריז. עם השנים, הוא הפך משוק שאפשר היה לקנות בו חומרי גלם, למתחם אוכל עם דוכנים ומסעדות קטנות, ומספר מצומצם של דוכני פירות וירקות, תבלינים ועוד.

דוכן האוכל המרוקאי בשוק הילדים האדומים

 

שוק הילדים האדומים, סכו"ם

בשעות הצהריים הוא מתמלא באנשים שמתגוררים או עובדים בסביבה ומגיעים לאכול צהריים. לכל דוכן תפריט משלו, אופי משלו ואיזור ישיבה השייך לו. בימי ראשון אפשר ליהנות מבראנץ' נחמד ומאווירה צעירה ובורגנית. תמצאו בו בין השאר דוכן של פיצות, דוכן לבנוני, דוכן שמציע אוכל מרוקאי, דוכן יפני, מעדנייה איטלקית ועוד.

ימי ראשון אפשר ליהנות מבראנץ' נחמד ומאווירה צעירה ובורגנית

הוא קיים מתחילת המאה ה-17 והיה השוק המקורה הראשון בפריז. עם השנים, הוא הפך משוק שאפשר היה לקנות בו חומרי גלם, למתחם אוכל עם דוכנים ומסעדות קטנות 

MARCHE LES ENFANTS ROUGES

כתובת: Rue de Bretagne 39, Paris 75003

שעות פתיחה: שלישי עד חמישי 10:00-20:00, שישי ושבת 8:00-08:30, ראשון 8:30-17:00

מטרו: REPUBLIQUE או FILLES DU CALVAIRE

 

בחלק השני של הכתבה, שיעלה ביום חמישי הבא, נמשיך לשוקולד של ז'אן-פול אבה, לבוטיק הקינוחים החדש של פייר ארמה, ולחנות המונו-פרודקט היפהפיה בונטה, שמוכרת עוגיות סבלה במגוון מילויים וגם נקנח בקפה פריזאי מצוין (כן, יש דבר כזה).

 

שרון היינריך, קונדיטורית החיה בפריז, היא בעלת הבלוג Paris chez Sharon ומחברת הספר "הפטיסרי הטובות בפריז - מדריך לבוטיקי עוגות ומתוקים". מקיימת סיורים קולינריים בפריז.

***